[T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Dział dotyczący problemów z silnikami benzynowymi i ich osprzętem
Irokez
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 493
Rejestracja: 13 lis 2010, 21:39
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Irokez »

A może był myty?

tokyo_drift
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 09 sie 2016, 17:09
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: tokyo_drift »

Możliwe, ale u mnie nigdy nie było równomiernego zabrudzenia obu kanałów, zawsze kanały po stronie klap jaki i w samym kolektorze, mechanizmie klap wirowych i wlocie do silnika były ze 20, 30 razy mocniej zabrudzone niż po drugiej stronie.

Pierwsza różnica jak się rzuca w budowie tych dwóch kolektorów to wlot od odmy. W tym co przyjechał składa się z dwóch części: krótszej i trochę dłuższej, w moim jest z jednej części po całej długości kolektora.

tokyo_drift
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 09 sie 2016, 17:09
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: tokyo_drift »

Oba kolektory.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

tokyo_drift
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 09 sie 2016, 17:09
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: tokyo_drift »

Sorry Irokez, trochę źle zrozumiałem pytanie:)
Możliwe, że kiedyś był myty, ale do mnie przyjechał zasyfiony i od strony przepustnicy i od strony kanałów.

tokyo_drift
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 09 sie 2016, 17:09
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: tokyo_drift »

Tu dysze od odmy są w kanałach gdzie nie ma klap.
Muszę wymontować swój i sprawdzić, ale pewnie będę rozbierał swój kolektor.

Jutro wieczorem wyjeżdżam, wrócę w czwartek i tym się zajmę. Chyba, że będę miał dzisiaj czas to jeszcze wymontuję.

tokyo_drift
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 09 sie 2016, 17:09
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: tokyo_drift »

Zdjęcie dyszy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
pitee
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 275
Rejestracja: 24 wrz 2013, 14:57
Model: Avensis T27
Silnik: 1.8 cvt
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: pitee »

Ja będę obstawiał mimo wszystko różnice modelowe T22 i T25 w budowie kolektora, aczkolwiek mogę się mylić.
Taka mała ciekawostka - na rynek Japoński Avka T25 z tym samym silnikiem ma jeszcze inny kolektor (17101-28031) - jest to wersja z zamontowanym EGR na kolektorze. Ciekawe czy u nich silnik podobnie się zachowuje, czy po prostu wystarcza wyczyścić EGR i po kłopocie...
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

j.nowakov
Stara się...
Stara się...
Posty: 66
Rejestracja: 14 lis 2013, 14:19
Model: Avensis
Silnik: 2,0 benzyna

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: j.nowakov »

To co Panowie powiecie na taką rzecz:
Dzisiaj rozkręciłem kolektor dolotowy, klapy itp. Wyczyściłem przepustnice, przepływomierz, klapy dolotu, wymieniłem uszczelkę od dolotu tą pomarańczową i tą pod klapami. Poskładałem, odpaliłem, dałem się ustawić przepustnicy jak nakazują. Pojeździłem chwilkę i marchewa. Odczytałem błędy a tu:

Zgłoszone kody błędów:

P0171 - Mieszanka paliwowo powietrzna zasilająca blok cylindrów nr 1 za uboga
P0174 - Mieszanka paliwowo powietrzna zasilająca blok cylindrów nr 2 za uboga

Sporadyczne kody błędów:

P0133 - Obwód sondy lambda (blok cylindrów nr. 1, sonda nr 1) za wolna zmiana wartości napięcia sygnału wejściowego (za mała szybkość odpowiedzi czujnika)
P0153 - Obwód sondy lambda (blok cylindrów nr. 2, sonda nr 1) za wolna zmiana wartości napięcia sygnału wejściowego (za mała szybkość odpowiedzi czujnika)

====================
Skasowałem błędy, ale P0171 oraz P0174 powróciły.

Co mam zrobić, sprawdzić?

Awatar użytkownika
tetrus
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 731
Rejestracja: 01 lut 2012, 21:24
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Świebodzin

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: tetrus »

U mnie sondy byly ok a winny byl przeplywomierz. Moze warto go podmienic na inny i sprawdzic.
Obrazek
Srebrna strzała

Nr KRS 0000186434
cel szczegółowy: 38/A
fundacja-sloneczko.pl/frame/pokaz_opis.php?ida=38/A

tokyo_drift
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 09 sie 2016, 17:09
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: tokyo_drift »

Witam,
jeżeli chodzi o kolektor, ten który przyjechał - wymoczyłem go dwa dni w benzynie, potem w "krecie". Syfu wypłynęło naprawdę sporo, założyłem go i żona jeździ już tydzień, samochód sprawuje się naprawdę super, identycznie jak na tym pożyczonym. Po oględzinach tego mojego z Toyoty, muszę stwierdzić, że to nie jest wina kolektora, coś wtedy źle zrobiłem, że powietrze słabo przechodziło. Owszem syfu jest sporo w kolektorze i na pewno czyszczenie pomoże, ale tylko na jakiś czas. Wszystkie osiem kanałów są takie same i nawet zabrudzone maja sporą powierzchnię przepływu powietrza.

Zainteresowałem się trochę filmikami na youtube z tymi silnikami, poczytałem zagraniczne artykuły i doszedłem do wniosku, że będę ściągał głowicę tak jak robią to inni.
Najprawdopodobniej najwięcej nagaru zbiera się w kanałach dolotowych w głowicy tuż przed zaworami ssącymi, jak i na gniazdach zaworowych i samych zaworach, co uniemożliwia prawidłowy przepływ powietrza. Powoduje to nierówna pracę silnika na wolnych obrotach i zmniejszenie mocy silnika.

Cytat artykułu - tłumaczenie google :)
"Jednak niektóre z tych silników Toyoty z systemami D4 i VVTi takich jak 1AZ-FSE w Voxy lub w poście 2000 RAV4 miały problemy z wydajnością związane. Kwestie wahają się od zimnego startu trudności, niekonsekwentny biegu jałowym, utrata mocy silnika do awarii wprost. Potencjalna przyczyna awarii systemu D4 i VVTi jest tworzenie się osadów węglowych na zaworach ssących silnika, co wpływa na przepływ powietrza do cylindrów i zmniejsza moc silnika.

Jest to wynikiem zastosowania obniżonej jakości lub ołowiowej paliwo, które nie spalić całkowicie i tworzy osady wokół szyi zaworowych i siedzeń. Można tego uniknąć poprzez tankowania paliwa bezołowiowego od renomowanych dystrybutorów paliw. Okresowa wymiana filtrów paliwa i świec zapłonowych z oryginalnych części Toyoty pomoże. Tankowanie z Shell Fuel Save benzyny bezołowiowej, która ma dodatków środków chemicznych utrzyma zaworów dolotowych w czystości, zapobiegając gromadzeniu się osadów.

Nagromadzenie brudu i sadzy wzdłuż ścian wlotu powietrza a przepustnicą obudowy zaworu wpłynie na osiągi silnika lub uszkodzenie wewnętrznych części ruchomych. Można tego uniknąć poprzez regularne utrzymanie lub zastąpienie brudne filtry powietrza. Zaleca się korzystanie z wysokiej jakości wielosezonowy olej silnikowy Shell Helix jak HX5 15W40 lub w pełni syntetyczny Shell Helix Ultra 5W30 Shell Rimula R4, lub 5W40. Olej ten miesza się z detergentów chemicznych do czyszczenia osadów po oparzeniach i sadza na tłokach przed transportem plewy do filtracji. Dlatego ważne jest, aby obsługiwać z oryginalnymi Toyota filtrów olejowych. "

tokyo_drift
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 09 sie 2016, 17:09
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: tokyo_drift »

Jak przyjedzie nowy samochód dla żony, zajmę się wtedy Toyotą.
Kupię nowy łańcuch i jeszcze parę innych elementów związanych z rozrządem, bo jak będę rozbierał silnik to przy okazji wymienię.
Postaram się robić zdjęcia i filmiki.
Jak rozbiorę i rzeczywiście będzie pełno nagaru, będę również wyciągał tłoki do czyszczenia, bo to co widziałem na filmikach, ile zbiera się nagaru na tłokach to po prostu masakra.
Zrobię to, bo jestem ciekawy i potrafię to zrobić i najprawdopodobniej założę mu turbo. Zwiększę moc o 50-100 koni bo tyle wytrzyma w serii, ale z tym jeszcze zobaczymy.

Więc zrobię zakupy, garaż z kanałem załatwiłem i za jakiś czas będę się za to zabierał.

odyseuszek
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 287
Rejestracja: 07 mar 2008, 19:52
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Kraków

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: odyseuszek »

Nastaw się na naprawę gniazd szpilek - z tego co rozmawiałem, to każdy mechanik który robił te silniki potwierdza iż zawsze trzeba robić cztery gniazda szpilek (od strony właśnie kolektora dolotowego) bo puszczają gwinty przy dociąganiu głowicy.

tokyo_drift
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 09 sie 2016, 17:09
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: tokyo_drift »

Dzięki, jestem przygotowany również na wymianę pierścionków na tłokach, jeżeli będę wyciągał, jak i również wymianę panewek, jeżeli będzie potrzeba.
Chcę zrobić ten samochód z sentymentu, służył nam 12 lat i jak do tej pory wszystko jest oryginalne, oprócz kolektora:)
W zawieszeniu i silniki nic nie było robione do tej pory. Jedynie co wymieniłem to wszystkie tarcze hamulcowe na nowe i świece i to było robione w serwisie Toyoty.

tokyo_drift
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 09 sie 2016, 17:09
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: tokyo_drift »

Jeżeli okaże się, że będzie ten nagar, to również jestem przygotowany na pełną regenerację głowicy, szlifowanie gniazd zaworowych i zaworów.

Edson
Stara się...
Stara się...
Posty: 56
Rejestracja: 29 sty 2008, 16:51
Model: Avensis T22
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Warszawa

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Edson »

A wtryski? Planujesz wymianę? W tym silniku wszyscy wszystko czyszczą i narzekają, że dalej jest tak samo źle, za to wtryskiwaczy jeszcze nikt nie wymienił. Może taki trop.

tokyo_drift
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 09 sie 2016, 17:09
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: tokyo_drift »

Wiesz co, mogę poświęcić ten tysiak i wymienić wtryskiwacze, ale wiem, że to jest bezcelowe.
Gdyby wtryskiwacze źle pracowały to by tak pracowały w całym zakresie i prawdopodobnie byłby to jeden, a nie wszystkie 4.
Tak samo ktoś pisał o cewkach. Cewka albo pracuje, albo nie. Cewka która przerywa i tak zaraz pada. Miałem VW Polo, w którym właśnie cewki padały nagminnie, przerywały dzień, dwa i padały, a przerywały w całym zakresie obrotów. W VW pasacie padły mi 4 na raz.

Ja wiem na 99%, że mój samochód dostaje za mało powietrza, gdy otwieram klapy na stałe jeździ super. Zrobiłem eksperyment, odłączyłem odmę przed przepustnicą wyprowadziłem wężyk, podłączyłem sprężone powietrze i dawkowałem gdy się zamulał, samochód dostawał kopa. Ciągła jazda na otwartych klapach spowoduje, że drugie kanały które są czystsze też będą zawalone, wiec nie chce tego robić.

Wszyscy wszystko czyszczą, ale nie doczytałem się żeby ktoś ściągał głowicę, rozbierał ją, wyciągał zawory i sprawdzał czy na szyjkach i kanałach dolotowych jest nagar? Tam jest najmniejsza przepustowość i jeżeli zbiera się tam nagar to na pewno zakłóca przepływ powietrza. U mnie najwięcej twardego syfu jest zawsze przed klapami na kanałach wlotowych do głowicy, więc wyobrażam, sobie co może być tam dalej.
Na mechanizmie z klapami wirowymi i kolektorze jest dosyć miękki ten syf. Twardnieje na metalowych częściach silnika gdzie jest wyższa temperatura.

Oczywiście moje rozbieranie całego silnika może okazać się bezcelowe, ale będę miał pewność, tak jak z kolektorem dolotowym.
Na yutube są filmiki gdzie właśnie rozbierają takie silniki np. w RAV-ce i tam jest pokazane jak zbiera się nagar.

Zobaczymy, jak nie to wywalę katalizator, uwolnię dolot, wylot, założę turbo, zabiorę na hamownię i dostroimy silnik.

odyseuszek
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 287
Rejestracja: 07 mar 2008, 19:52
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Kraków

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: odyseuszek »

O czyszczeniu wtryskiwaczy pisałem i potwierdzam że robi dużą różnicę, o ile jest to czyszczenie serwisowe - robiłem analizę spalin przed i po czyszczeniu (http://avensis.info/viewtopic.php?f=72&t=18696). Końcówka (otwór) wtryskiwacza ma kształt wachlarza i przypuszczam że nagar zbiera się na brzegach szczeliny (końcówka jest wszak w cylindrze) i wtrysk nie jest do końca prawidłowy, więc z własnego doświadczenia polecam. Nadal jednak mam wrażenie, że przy ruszaniu z niskich obrotów jest przymulony, kiedy ruszam dynamiczniej to tego efektu nie ma, zresztą aby ocenić czy to nie placebo musiałbym przejechać się autem które nie miało czyszczonych wtrysków.
Zwróć też uwagę na pompę wysokiego ciśnienia, czy nie jest przytarty wałek/krzywka rozrządu odpowiedzialna za jej pracę lub wybite "denko" pompy w które uderza, co też było na forum opisywane.
Mój interfejs ma za duże opóźnienie i nie mogę zdiagnozować, czy czasem przy przyspieszaniu z wolnych obrotów nie ma chwilowego obniżenia ciśnienia co wyjaśniało by problem - mniejsze ciśnienie - mniejsza ilość paliwa w jednostce czasu - mniejsza moc, tym bardziej że i analiza spalin (lambda) i kolor świec może u mnie sugerować odrobinę za ubogą mieszankę, a jeśli występuje to tylko w niższym zakresie obrotów to i komputer nic z tym nie robi bo w wyższym zakresie problemu nie ma.
Zanim bym rozbebeszał silnik to obejrzałbym komorę spalania i stan trzonków zaworowych jakimś endoskopem bo jednak nagar będzie widoczny.

Irokez
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 493
Rejestracja: 13 lis 2010, 21:39
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Irokez »

tokyo_drift pisze:Wiesz co, mogę poświęcić ten tysiak i wymienić wtryskiwacze, ale wiem, że to jest bezcelowe.
Gdyby wtryskiwacze źle pracowały to by tak pracowały w całym zakresie i prawdopodobnie byłby to jeden, a nie wszystkie 4.
Tak samo ktoś pisał o cewkach. Cewka albo pracuje, albo nie. Cewka która przerywa i tak zaraz pada. Miałem VW Polo, w którym właśnie cewki padały nagminnie, przerywały dzień, dwa i padały, a przerywały w całym zakresie obrotów. W VW pasacie padły mi 4 na raz.
Ja też popieram jak powyżej. Nie mogło by być tak, że dwa-trzy dni auto chodzi jak przeciąg, a kolejnego dnia jak ursus. I tak mam od 6 lat. Nie ma bata, padło by przez ten czas coś na amen.
tokyo_drift pisze:Wszyscy wszystko czyszczą, ale nie doczytałem się żeby ktoś ściągał głowicę, rozbierał ją, wyciągał zawory i sprawdzał czy na szyjkach i kanałach dolotowych jest nagar? Tam jest najmniejsza przepustowość i jeżeli zbiera się tam nagar to na pewno zakłóca przepływ powietrza.
Nie ściągałem ale ile się dało czyściłem kanały. Jak to wygląda zobacz na zdjęciu mojego posta na stronie 13.
tokyo_drift pisze:Oczywiście moje rozbieranie całego silnika może okazać się bezcelowe, ale będę miał pewność, tak jak z kolektorem dolotowym.
Na yutube są filmiki gdzie właśnie rozbierają takie silniki np. w RAV-ce i tam jest pokazane jak zbiera się nagar.
Zobaczymy, jak nie to wywalę katalizator, uwolnię dolot, wylot, założę turbo, zabiorę na hamownię i dostroimy silnik.
Według mnie jest to wada konstrukcyjna i oprogramowania silnika, i jest to nie do ogarnięcia. Jeszcze nikt nigdzie nie chwalił się, że naprawił to. Ale powodzenia.

Irokez.

tokyo_drift
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 09 sie 2016, 17:09
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: tokyo_drift »

Oczywiście czyszczenie wtryskiwaczy, wymiana świec polepszy parametry pracy silnika, ale na chwilę.
Ale wymiana wtryskiwaczy, świec, cewek, sond nikomu jeszcze nie pomogła wyeliminować tego problemu, bo to nie to.
Jeżeli chodzi o oprogramowanie silnika to co? 8,9,10 lat samochód dobrze jeździ, a potem oprogramowanie się buntuje, występują błędy?
Jedyne co może wpłynąć na takie zachowanie komputera to spuchniete kondensatory, ale błędy występowałyby w całym zakresie pracy silnika.

Tak widziałem te zdjęcia, u mnie to samo, już nie chciałem wrzucać tego samego.

Nie będę się bawił w endoskop, bo może nic nie zobaczę i zrezygnuję z tego pomysłu, a przy rozbieraniu może na coś natrafię.

Pozdro:)

tokyo_drift
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 09 sie 2016, 17:09
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: tokyo_drift »

Jeżeli chodzi o wałek/krzywkę "Odyseuszek" to u mnie jest w idealnym stanie. Poniżej jest zdjęcie, które zrobiłem aby uwidocznić jak łatwo jest wyciągnąć kolektor gdy się zdejmie pokrywę głowicy. Olej wygląda jak wygląda bo akurat jest przed wymianą i wałek zatrzymał się w pozycji gdzie krzywka leży, ale wcześniej ustawiałem sobie kołem na biegu tak żeby obejrzeć i krzywka jest w super stanie. Jeżeli chodzi o "denko" pompy to nie jest wybite, ale lekko wytarte i moim zdaniem nie powinno to wpływać na pracę pompy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ODPOWIEDZ