[T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Dział dotyczący problemów z silnikami benzynowymi i ich osprzętem
Irokez
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 493
Rejestracja: 13 lis 2010, 21:39
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Irokez »

Tak, a czemu?

Edson
Stara się...
Stara się...
Posty: 56
Rejestracja: 29 sty 2008, 16:51
Model: Avensis T22
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Warszawa

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Edson »

W moim gdy jeszcze go miałem zauważyłem taką zależność, porządnie działające ogrzewanie - silnik pracuje bez problemów, jak tylko zaczynał tracić moc to i ogrzewanie słabło. Być może był jakiś problem z pompą wodną i lekko się przegrzewał, niby wskazówka termometru zawsze na środku ale tak z tolerancją 1-1,5 mm. Z tym, ze u mnie po nagrzaniu się silnika o czym kilkukrotnie tu pisałem występowało ledwo słyszalne spalanie stukowe i komp przestawiał zapłon no i pojawiał się brak mocy, większy hałas i spalanie itd.

Irokez
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 493
Rejestracja: 13 lis 2010, 21:39
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Irokez »

U mnie zaraz po odpaleniu i wyjeżdżaniu z garażu szarpie jakby ktoś iskrzył kablami zasilającymi, tak że to nie to.
Poza tym zero błędów i tak mam od momentu zakupu tego auta w 2010 roku cały czas. Tylko raz silniej, raz słabiej.
Czekam aż ktoś to auto skasuje bo nie sprzedam nikomu takiej padaki.

Edson
Stara się...
Stara się...
Posty: 56
Rejestracja: 29 sty 2008, 16:51
Model: Avensis T22
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Warszawa

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Edson »

Nie pisałem w kontekście szarpania na zimnym tylko okresowej gorszej pracy silnika, większego spalania i mniejszej mocy (pisałeś o tym). Ponad wszelką wątpliwość takie sytuacje związane są z opóźnieniem zapłonu wywołanym decyzją komputera, oczywiście nie ma żadnych błędów. Problemem jest ustalenie przyczyny powodującej przestawianie zapłonu. Czyszczenie czegokolwiek nic nie da, reset daje efekty na krótko bo ta niewiadoma przyczyna powraca po czasie. U mnie było spalanie stukowe ale dla odmiany za cholerę nie wiadomo było co je powodowało, może coś z temperaturą bo było kapryśne ogrzewanie a to pochodna chłodzenia silnika, nie zdążyłem zdiagnozować, sprzedałem. W twoim przypadku być może szarpanie na zimnym i gorsze osiągi na ciepłym to dwie różne sprawy i łaczenie ich jest błędem diagnostycznym, kto wie. Miałem podobnie, nie szedł mi w ogóle na niskich obrotach gdyż zbyt mocno rozciągnął się łańcuch (śruba ślizgu), po wymianie ustąpiło ale tylko to, stukanie pozostało.

Irokez
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 493
Rejestracja: 13 lis 2010, 21:39
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Irokez »

Szarpanie mam takie samo na zimnym i ciepłym. Po prostu teraz po czyszczeniu, wymianie świec i sond lambda, kiedy auto dostało kopa efekty te są bardziej odczuwalne. Aby to zasymulować musiał byś wjeżdżać pod górę mając wciśnięty pedał gazu i bardzo szybko odpuszczać go i ponownie wciskać w losowych momentach. Szarpie całą budą.
Może faktycznie komputer przestawia zapłon w trybie pseudolosowym.

Edson
Stara się...
Stara się...
Posty: 56
Rejestracja: 29 sty 2008, 16:51
Model: Avensis T22
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Warszawa

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Edson »

No to jesteśmy w domu, masz to samo co ja miałem, im większe obciążenie (podjazd pod górę i mocny gaz) tym gorzej, u mnie w takich sytuacjach też szarpało, przy detonacyjnym spalaniu spada chwilowa moc a z rury strzela czarnym dymkiem, poproś kogoś by to zaobserwował jadąc za tobą pod taką np górę. Kolejnym efektem jest bardzo duże obciążenie góry silnika i to może byc przyczyną zrywania się szpilek. t25 to dość dobrze wyciszone auto i to stukowe spalanie może być nie słyszalne wewnątrz, czujnik jednak to łapie, komp przestawia zapłon by się pozbyć problemu ale spada moc i kultura pracy jak diabli, przy okazji w żaden sposób nie jest to sygnalizowane w formie błędu, jestem pewien swoich racji natomiast za Boga nie wiem co to spalanie stukowe powoduje. Być może to jakis błąd konstrukcyjny bo już oryginalna instrukcja obsługi przestrzega zapobiegliwie, ze spalanie stukowe pojawiające się podczas przyspieszania jest czymś naturalnym w tym silniku, pisałem o tym zresztą w przeszłości, że taki zapis Toyota zamieściła, jak masz instrukcję to poszukaj.
Jednak jeśli to nie błąd konstrukcyjny a jakieś uszkodzenie to korzystajac z twojego i mojego doświadczenia pewne rzeczy można wyeliminować, jeśli szarpie ci na zimnym to moja teoria o zbyt wysokiej temperaturze silnika upada, wypinałem odmy i było to samo, czyszczenie dolotu nic nie pomagało, lanie V Powera 100 oktan trochę pomagało ale zjawiska nie eliminowało, nie jest to wina rozrządu, swiec, cewek, sond, wydechu, dolotu, nagaru w cylindrach ani samego czujnika spalania stukowego. Pozostają np wtryski (niestety drogie) oraz moim zdaniem główny podejrzany czyli pompa wysokiego ciśnienia. W lagunie z bezpośrednim wtryskiem (IDE 2.0, ten sam okres) to zdaje się właśnie pompy wysokiego ciśnienia czyniły ten silnik niemal bezużyteczny a serwisy przez WIELE LAT nie były w stanie zdiagnozować problemu przechodzenia tego silnika w tryb awaryjny.
Trochę sie rozpisałem ale ty Irokezie masz widzę jeszcze enrgię do walki z 1AZ-FSE więc służę swoim doświadczeniem.

Edson
Stara się...
Stara się...
Posty: 56
Rejestracja: 29 sty 2008, 16:51
Model: Avensis T22
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Warszawa

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Edson »

Post pod postem, właściwie nikt nie musi cię obserwować podczas jazdy pod górę, te dymki świetnie widać po ciemku w reflektorach jadących za tobą, ja w ten sposób to zaobserwowałem. A jak już jakimś cudem udało mi się doprowadzić podczas przyspieszania do takiego stanu, ze było przez moment słychać to stukanie w kabinie to kolejni mechanicy, którym to demonstrowałem włącznie z tymi z ASO wymieniali mi tylko co raz to inne łożyska, bo to taki dżwięk jak juz wiesz na co zwracać uwagę. Pzdr.

roksanakos1
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 01 gru 2019, 21:07
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE, 2.0 Benzyna

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: roksanakos1 »

Edson pisze:No to jesteśmy w domu, masz to samo co ja miałem, im większe obciążenie (podjazd pod górę i mocny gaz) tym gorzej, u mnie w takich sytuacjach też szarpało, przy detonacyjnym spalaniu spada chwilowa moc a z rury strzela czarnym dymkiem, poproś kogoś by to zaobserwował jadąc za tobą pod taką np górę. Kolejnym efektem jest bardzo duże obciążenie góry silnika i to może byc przyczyną zrywania się szpilek. t25 to dość dobrze wyciszone auto i to stukowe spalanie może być nie słyszalne wewnątrz, czujnik jednak to łapie, komp przestawia zapłon by się pozbyć problemu ale spada moc i kultura pracy jak diabli, przy okazji w żaden sposób nie jest to sygnalizowane w formie błędu, jestem pewien swoich racji natomiast za Boga nie wiem co to spalanie stukowe powoduje. Być może to jakis błąd konstrukcyjny bo już oryginalna instrukcja obsługi przestrzega zapobiegliwie, ze spalanie stukowe pojawiające się podczas przyspieszania jest czymś naturalnym w tym silniku, pisałem o tym zresztą w przeszłości, że taki zapis Toyota zamieściła, jak masz instrukcję to poszukaj.
Jednak jeśli to nie błąd konstrukcyjny a jakieś uszkodzenie to korzystajac z twojego i mojego doświadczenia pewne rzeczy można wyeliminować, jeśli szarpie ci na zimnym to moja teoria o zbyt wysokiej temperaturze silnika upada, wypinałem odmy i było to samo, czyszczenie dolotu nic nie pomagało, lanie V Powera 100 oktan trochę pomagało ale zjawiska nie eliminowało, nie jest to wina rozrządu, swiec, cewek, sond, wydechu, dolotu, nagaru w cylindrach ani samego czujnika spalania stukowego. Pozostają np wtryski (niestety drogie) oraz moim zdaniem główny podejrzany czyli pompa wysokiego ciśnienia. W lagunie z bezpośrednim wtryskiem (IDE 2.0, ten sam okres) to zdaje się właśnie pompy wysokiego ciśnienia czyniły ten silnik niemal bezużyteczny a serwisy przez WIELE LAT nie były w stanie zdiagnozować problemu przechodzenia tego silnika w tryb awaryjny.
Trochę sie rozpisałem ale ty Irokezie masz widzę jeszcze enrgię do walki z 1AZ-FSE więc służę swoim doświadczeniem.
P0174, P0191
Kody bledow ktore u mnie sie pojawialy. Najczęściej ten drugi, przy zimnym silniku ( na 3 kreski) plus chwilowa utrata mocy. Rowniez przy rozgrzanym silniku w trakcie jazdy poszarpywanie, brak sily, jakby "konie pouciekaly.." :D
I UWAGA rozwiazanie, kosztujace kilka euro !!!
Mala uszczelka ( ring) na czujniku !
A juz zaczynalam wierzyc ze ten silnik tak ma...
Teraz Toyota chodzi plynnie i znow " zrywa asfalt" :D
Mam nadzieję ze komus pomogę:)ObrazekObrazek

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka

Danny
Stara się...
Stara się...
Posty: 37
Rejestracja: 30 lis 2010, 14:38
Lokalizacja: iława

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Danny »

Powiem tylko tyle, już po raz któryś śledziłem ten wątek z niskimi obrotami i wchodzeniem w rezonan(drgania) całej kabiny wstępujące sporadycznie, ale wyczuwa się pewną cykliczność tego zjawiska na rozgrzanym silniku.
Miarka się przebrała i wczoraj próbowałem dojść, czy faktycznie problem jest z nagarem w przepustnicy bądź kolektorze ssącym.
Przepustnica wyczyszczona, nagar/nalot tyle co nic ! niestety kolektora nie dało się ściągnąć mimo moich najlepszych chęci i walki z nim samym ponad 3 godzinnej odpuściłem sobie, przeszkadzają szpilki, bez demontażu silnika się nie obejdzie !
Jednak dokładnie przyjrzałem się nalotowi z pomocą lusterka, ponieważ trochę kolektor dało się odsunąć i szczerze kolektor jak i klapki mają nagar, ale tyle, że nie powinno to wpływać na obroty bądź mulenie autka poniżej 2500/3000 obrotów.

Powiem jeszcze jedno, zauważyłem, a raczej zwróciłem uwagę już dawno temu, że gdy dociskam pedał do podłogi na jakimś niższym biegu i startuję tak z 1500 obr. do chyba 3000 obr. to jest taki charakterystyczny dźwięk, który nakłada się na normalny ryk silnika, ciężko mi opisać to takie GGGGRRRRRR , przepraszam za opis ale ciężko to opisać. Może uda mi się to nagrać, to udostępnię.
Jednak sprawa wydaje mi się na tyle ciekawa, że obstawiałbym, że problem leży nie po stronie fizycznej auta ale po stronie oprogramowania, gdyż po resecie/odłączeniu akumulatora gdy system od początku zbiera dane i tworzy mapę faktycznie mam przez jakieś 15/30 km wyższe obroty ale później to się normuje. Ostatnim razem jak robiłem czyszczenie samej przepustnicy, hmm 2/3 lata temu sytuacja była taka sama, i chyba po tygodniu/2 tygodniach od czyszczenia przepustnicy zauważyłem właśnie ten spadek obrotów/falujące obroty i rezonans kabiny.

Robił ktoś ten aktualizację softu ostatnio ?

Dane auta:
Avensis T25 2003- sedan / Benzyna D4 / 147km /108kW
ENGINE: 1AZFSE: 2000CC 16-VALVE DOHC EFI
FUEL SYSTEM: D4: DIRECT-INJECTION GASOLINE ENGINE
TRANSMISSION: MTM: MANUAL TRANSMISSION
GEAR SHIFT TYPE: 5F: MTM, 5-SPEED FLOOR SHIFT
Marzy mi się autko elektryczne ;p kiedyś dopnę swego i zrobię :)

Jeżeli pomogłem kliknij "Pomógł"

Irokez
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 493
Rejestracja: 13 lis 2010, 21:39
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Irokez »

Serwisy nie robią aktualizacji softu. Odpowiedz - nie ma nowszego, bez sprawdzania.

Grock
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: 03 kwie 2020, 09:35
Model: AVENSIS T25
Silnik: 1AZ-FSE 2.0 VVTI

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Grock »

Witajcie, dziękuję za poruszenie tego wątku, dzieki temu udało mi sie wyeliminować błąd p0191 i jego denerwujace objawy. Szarpanie i ubytek mocy podczas jazdy. U mnie okazalo sie to samo, uszczelka na zaworku. Szkoda, że nie trafilem na to foeum wczesniej, zaoszczędziłbym ładne pare złotych i mnóstwo nerwów. Cała wina leżała po stronie gumki za 25gr..Dziękuję

kowalcp2
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 13 lut 2011, 19:01
Model: Avensis
Silnik: 2.0 benzyna

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: kowalcp2 »

Mogę prosić o więcej informacji o tym zaworku i gdzie kupić taką uszczelkę?
Miałem kiedyś Avensisa T25 2.0 i miałem ten problem, teraz mam RAV4 2.0 152KM 2018 50tys km przebiegu i chyba zaczyna się to samo. Czy to ten sam silnik?

roksanakos1
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 01 gru 2019, 21:07
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE, 2.0 Benzyna

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: roksanakos1 »

kowalcp2 pisze:Mogę prosić o więcej informacji o tym zaworku i gdzie kupić taką uszczelkę?
Miałem kiedyś Avensisa T25 2.0 i miałem ten problem, teraz mam RAV4 2.0 152KM 2018 50tys km przebiegu i chyba zaczyna się to samo. Czy to ten sam silnik?
Moj ma 147KM, Avensis jest z 2005 roku, 2.0 benzyna. Ta uszczelka jest gumowa, zaokraglona, mala ok 1-1,5cm srednicy. Moj mechanik ja mial w warsztacie, wiec nie potrafie powiedziec czy mozna ja kupic osobno, czy sa w zestawach. On po prostu odkrecil gorna czesc z czujnika ( uwaga bo trysnelo paliwo) i od razu bylo widac ze ta mala gumowa uszczelka byla przerwana. Po wymianie do teraz zadnych problemow z tym czujnikiem. Auto nabralo mocy i plynnie przyspiesza.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka


Irokez
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 493
Rejestracja: 13 lis 2010, 21:39
Model: Avensis T25
Silnik: 1AZ-FSE
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: Irokez »

kowalcp2 pisze:
13 maja 2020, 10:06
teraz mam RAV4 2.0 152KM 2018 50tys km przebiegu i chyba zaczyna się to samo. Czy to ten sam silnik?
Nie, to nie ten sam.
Masz znacznie nowocześniejszy silnik Valvematic z pośrednim wtryskiem. Inna konstrukcja.
Te 1AZ i 2AZ z bezpośrednim wtryskiem chyba w 2009 roku Toyota zlitowała się nad całym światem i przestała produkować.

Musi być u Ciebie zupełnie inny problem. Może po prostu, jak w normalnych samochodach (1AZ nie jest normalne), skończyły się świece zapłonowe?

kowalcp2
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 13 lut 2011, 19:01
Model: Avensis
Silnik: 2.0 benzyna

Re: [T25 T22 1AZ-FSE D4] Poszarpuje, nierówne obroty

Post autor: kowalcp2 »

Dzięki. U mnie objaw to lekkie zdławienie przy 2900obr. Nasilajacy się przy załączonej klimatyzacji.

ODPOWIEDZ