Olej silnikowy...

Paliwa, oleje, smary, lakiery, woski i inne preparaty...
Awatar użytkownika
MaŁy_RaDeK
Administrator
Administrator
Posty: 2349
Rejestracja: 09 lut 2007, 22:47
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Warszawa

Olej silnikowy...

Post autor: MaŁy_RaDeK »

Trochę teorii...

Właściwy dobór oleju silnikowego jest kluczową sprawą dla bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji każdego samochodu. Nie tylko wpływa na jego bezawaryjną pracę, ale powoduje zmniejszenie zużycia paliwa i oleju.

Współczesny olej silnikowy powinien w szczególności:

- dobrze smarować współpracujące ze sobą części silnika, głównie łożyska wału korbowego, układu rozrządu, układu tłok-cylinder
- uszczelniać przestrzenie pomiędzy tłokiem a cylindrem
- chronić elementy silnika przed korozją, neutralizować kwaśne produkty spalania paliwa
- utrzymywać silnik w czystości, zapobiegać powstawaniu laków i osadów
- dobrze odprowadzać ciepło ze wszystkich miejsc w silniku, gdzie wzrasta temperatura na skutek tarcia
- posiadać odpowiednią lepkość, aby zmniejszyć opory tarcia, a tym samym umożliwić łatwiejszy start zimnego silnika.

Oprócz generalnej zasady doboru oleju zgodnie z zaleceniem producenta silnika należy również uwzględnić poniższe uwagi:

- w samochodach o znacznym przebiegu nie należy dokonywać zmiany oleju na olej o wyższej jakości niż był używany. Olej wysokiej jakości będzie wymywał nagromadzone laki i nagary, odłożone w silniku w poprzednim okresie. Rozpuszczone osady "rozszczelnią" układ i może wystąpić spadek ciśnienia sprężania oraz wycieki na zewnątrz.
- oleje syntetyczne i półsyntetyczne przeznaczone są do samochodów nowych lub o niewielkim przebiegu. Z podobnych powodów co w pkt.w/w nie należy ich stosować w starych, wyeksploatowanych silnikach.
- mieszania olejów dokonywać powinno się tylko wtedy, gdy dolewka wymuszona jest brakiem odpowiedniego oleju. Zmieszanie dwóch olejów różnych klas jakościowych powoduje obniżenie jakości oleju wyższej klasy-wypadkowa jakości jest w przybliżeniu proporcjonalna do składu mieszaniny olejów.
- dla użytkownika dodatkową gwarancją rzetelności deklarowanej jakości oleju jest wybór znanego, renomowanego producenta oleju.


KLASYFIKACJA LEPKOŚCIOWA

Aby ułatwić optymalny dobór lepkości oleju do smarowania określonego typu silnika i warunków klimatycznych jego eksploatacji amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych (SAE - Society of Automotive Engineers) opracowało system klasyfikacji lepkościowej SAE J MAR 93. Klasyfikacja lepkościowa dzieli oleje silnikowe na 11 klas.

Oleje przeznaczone do smarowania silników w okresie zimowym podzielono na 6 klas i oznaczono symbolami liczbowymi przy których umieszczono literę W (winter-zima) tj. SAE, 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Im niższa cyfra przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia.

Dla olejów letnich - 5 klas lepkości (SAE 20, 30, 40, 50, 60). Bardzo istotne są tu lepkości wysokotemperaturowe oznaczone w temp. 100 oC i 150 oC.

Olej silnikowy, który posiada zarówno cechy oleju zimowego jak i letniego nazywamy olejem wielosezonowym (na etykietach opakowań olejów zachodnich można spotkać dodatkowy napis multigrade. Oleje takie są oznaczone podwójną symboliką np. 15W/40, 10W/40, 5W/50 itp. Główną zaletą olejów wielosezonowych jest możliwość ich eksploatacji niezależnie od pór roku.

KLASYFIKACJA JAKOŚCIOWA

Klasyfikacja jakościowa określa własności użytkowe oleju i jego przydatność do smarowania danej klasy. Aby w pełni ocenić własności użytkowe oleju nie wystarczą testy laboratoryjne. Klasyfikacja jakościowa oparta jest przede wszystkim na testach silnikowych. Istnieją dwa rodzaje klasyfikacji jakościowych: Amerykańskiego Instytutu Naftowego - API i Europejskiego Stowarzyszenia Producentow Silników - ACEA. Podstawą do powstania tych dwóch odrębnych podziałów były różnice w konstrukcji silników i warunków eksploatacji pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Europą. Każda z nich dzieli oleje na dwie zasadnicze grupy: oleje do silników benzynowych i oleje do silników wysokoprężnych.

Klasyfikacja jakościowa wg. API: oleje do silników benzynowych są tu oznaczone literą S, a oleje do silników wysokoprężnych oznaczono literą C. Druga litera w każdej grupie odnosi się do poziomu jakości oleju i jest przydzielana w kolejności alfabetycznej od A - klasa najniższa do J dla silników benzynowych (SA,SB,SC,SD,SE,SF,SG,SH,SJ,SL) i do G dla silników wysokoprężnych (CA,CB,CC,CD,CE,CF-4,CG-4).

Oleje spełniające zarówno wymagania dla silników wysokoprężnych jak i benzynowych mają charakter uniwersalny i oznaczane są podwójną klasą jakościową np. SG/CD, CE/SF. Priorytet w zastosowaniu określa pierwszy człon oznaczenia jakości.

* na podstawie materiałów Lotos Oil www.lotos.pl


Najbardziej znani producenci olejów silnikowych:

ARAL
BP
CASTROL
ELF
LIQUI MOLY
LOTOS
MIDLAND
MOBIL
ORLEN
PETRO-CANADA
SELENIA
SHELL
TEXACO
TOTAL
VALVOLINE
Ostatnio zmieniony 08 sie 2007, 19:43 przez MaŁy_RaDeK, łącznie zmieniany 8 razy.

Awatar użytkownika
MaŁy_RaDeK
Administrator
Administrator
Posty: 2349
Rejestracja: 09 lut 2007, 22:47
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MaŁy_RaDeK »

Oleje silnikowe Mobil
www.mobil.pl

Oleje syntetyczne
Oleje syntetyczne otrzymywane są na drodze syntezy chemicznej. Charakteryzują się dużo większą odpornością na utlenianie w wysokich temperaturach niż oleje mineralne, dzięki czemu mają mniejszą skłonność do tworzenia szlamów i osadów w silniku. Ułatwiają także rozruch silnika w niskich temperaturach i szybciej docierają do poszczególnych punktów smarowania.

- Mobil 1 ESP Formula 5W-30
- Mobil 1 0W-40 Protection Formula
- Mobil 1 Turbo Diesel 0W-40
- Mobil 1 0W-30 Fuel Economy Formula
- Mobil Synt S Special V 5W-40
- Mobil Synt S 5W-40

Oleje półsyntetyczne
W skład olejów półsyntetycznych wchodzą zarówno mineralne jak i syntetyczne oleje bazowe. Charakteryzują się pośrednimi właściwościami eksploatacyjnymi pomiędzy olejami syntetycznymi a mineralnymi. Zapewniają one lepszą ochronę silników i smarowanie niż oleje mineralne.

- Mobil Super S 10W-40
- Mobil Super S Turbo Diesel

Oleje mineralne
Oleje mineralne oparte są na olejach bazowych otrzymanych na drodze rafinacji ropy naftowej. Dodatkowo zostają wzbogacone starannie dobranym pakietem dodatków uszlachetniających. Zapewniają odpowiedni poziom ochrony przeciwzużyciowej.

- Mobil Super M 15W-40
- Mobil Super M Diesel 15W-40
- Mobil Multigrade 15W-40

Awatar użytkownika
MaŁy_RaDeK
Administrator
Administrator
Posty: 2349
Rejestracja: 09 lut 2007, 22:47
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Warszawa

Liqui Moly

Post autor: MaŁy_RaDeK »

Obrazek

http://www.liqui-moly.pl

Dobierz olej do swojego samochodu: Katalog doboru oleju
Poradnik LIQUI MOLY pomoże Ci wybrać właściwy olej dla Twojego silnika!

Obrazek

Awatar użytkownika
MaŁy_RaDeK
Administrator
Administrator
Posty: 2349
Rejestracja: 09 lut 2007, 22:47
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MaŁy_RaDeK »

Oleje silnikowe Castrol
www.castrol.pl

Castrol EDGE
- Castrol EDGE 0W-30
- Castrol EDGE 5W-30
- Castrol EDGE Sport 0W-40
- Castrol EDGE Sport 10W-60
- Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40

Castrol Magnatec
- Castrol Magnatec 5W-40
- Castrol Magnatec Diesel 5W-40
- Castrol Magnatec 10W-40
- Castrol Magnatec Diesel 10W-40
- Castrol Magnatec 15W-40 Castrol GTX

Castrol GTX
- Castrol GTX High Mileage - Zaawansowany technologicznie olej mineralny dostosowany do silników z przebiegiem powyżej 100 000 km.

Castrol Motor Oil
Castrol Motor Oil to mineralny (z zestawem dodatków uszlachetniających, neutralizujących niską jakość paliwa), wielosezonowy olej o powszechnym zastosowaniu.
Zapewnia podstawową ochronę silnikom benzynowym oraz wolnossącym silnikom diesla.

- Motor Oil: ACEA B3/E2, API SG/CD
- Diesel Motor Oil: ACEA B2, API CF


Awatar użytkownika
MaŁy_RaDeK
Administrator
Administrator
Posty: 2349
Rejestracja: 09 lut 2007, 22:47
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MaŁy_RaDeK »

Oleje silnikowe Total
www.lubricants.total.com

Low SAPS
- QUARTZ INEO MC3 5W30
- QUARTZ INEO 504-507 5W30
- QUARTZ INEO ECS 5W30

Fuel saving range
- QUARTZ Future 9000 5W-30

Synthetic
- QUARTZ 505.01
- QUARTZ 9000 0W-40
- QUARTZ RACING
- QUARTZ ENERGY 9000 0W30
- QUARTZ 9000 0W-30
- QUARTZ 9000 5W-40

Semi-synthetic lubricants
- QUARTZ 7000 10W-40
- QUARTZ 7000 15W-50
- QUARTZ DIESEL 7000 10W-40

Mineral technology
- QUARTZ 5000 15W-40
- QUARTZ 5000 20W-50
- QUARTZ 3000 15W-40
- QUARTZ 3000 20W-50
- QUARTZ 3000

Awatar użytkownika
MaŁy_RaDeK
Administrator
Administrator
Posty: 2349
Rejestracja: 09 lut 2007, 22:47
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MaŁy_RaDeK »


Awatar użytkownika
MaŁy_RaDeK
Administrator
Administrator
Posty: 2349
Rejestracja: 09 lut 2007, 22:47
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MaŁy_RaDeK »

Oleje zalecane do Avensis T22

Sinik o zapłonie iskrowym (3ZZ-FE, 1ZZ-FE, 1AZ-FSE, 3S-FE):
Olej wielosezonowy klasy API SH "Energy Coserving II" lub SJ "Energy Conserving" lub olej wielosezonowy z certyfikatem ILSAC.

Silnik o zapłonie samoczynnym (1CD-FTV):
Olej wielosezonowy klasy API CF-4 lub CF. Dopuszczalny jet też API CE lub CD.
Ostatnio zmieniony 11 lut 2007, 16:00 przez MaŁy_RaDeK, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
MaŁy_RaDeK
Administrator
Administrator
Posty: 2349
Rejestracja: 09 lut 2007, 22:47
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MaŁy_RaDeK »

Ilości oleju (pojemność układu) niezbędne do wymiany w Avensis T22:

Silnik 3ZZ-FE i 1ZZ-FE - 3,7 litra
Silnik 1AZ-FSE - 4,2 litra
Silnik 3S-FE - 3,9 litra
Silnik 1CD-FTV - 6,4 litra

* wymiana oleju razem z filtrem oleju.

flimon
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 12 kwie 2007, 18:12
Lokalizacja: lubań

Oleje silnikowe...

Post autor: flimon »

Witam
Przeszukałem forum i nie znalazłem tematu o olejcha (może źle szukałem :))
I mam takie pytanie jaki olej przy takich parametrach:
rok 98
silnik 1,8
przebieg 220000
nie wiem co było lane (czy jest sposób żeby to sprawdzić ??)
Ostatnio zmieniony 21 maja 2007, 08:47 przez flimon, łącznie zmieniany 1 raz.

blue_point

Post autor: blue_point »

masz przebieg wiekszy od mojego o 15 kkm ;)
Ja mialem wlewany od poczatku Mobil 1 5w40, jednak jak przekroczylem 200 kkm to wlewam 5w50 ... Ponoc jest to najlepsza seria Mobila 1. Taka bym radzil zalewac.

Awatar użytkownika
ayrsen
Mistrz
Mistrz
Posty: 1363
Rejestracja: 22 lut 2007, 22:17
Lokalizacja: 3M

Re: Olej silnikowy jaki ??

Post autor: ayrsen »

flimon pisze:Witam
Przeszukałem forum i nie znalazłem tematu o olejcha (może źle szukałem :))
I mam takie pytanie jaki olej przy takich parametrach:
rok 98
silnik 1,8
przebieg 220000
nie wiem co było lane (czy jest sposób żeby to sprawdzić ??)
Powiem tak - wszystko zależy... SIlnik 7A-FE /taki jak u Ciebie/ specjelnie nie był/jest podatny na problemy ze znikającym olejem - czyli mógłbyś wybrać olej syntetyczny pomimo nie najmniejszego przebiegu - dzięki tamu miałbyś lepsze smarowanie, itp, itd oraz wyższe koszty... Oleje półsyntetyczne to taka próba zrobienia 2w1 - choć w efekcie nie są ani tak "dobre" jak oleje syntetyczne ani tak "złe" jak mineralne... Ale tak jak napisałem - jest to próba z gatunku "mieć ciasto - zjeść ciastko" - nie da się...

Najlepiej, jeśli jednak ustalisz, jaki olej znajduje się w silniku. Książka gwarancyjna, naklejki pod maską czy na boku deski rozdzielczej, telefon do stacji serwisowej, kontakt z poprzednim właścicielem - tak na szybko kilka sposobów, żeby się czegoś dowiedzieć...

Ostatecznie zawsze możesz zalać mineralny - ale z tej drogi już nie ma powrotu i oleje "lepsze" po zalaniu mineralnym "w zasadzie" już nie będą mogły być zalewane do silnika - w skrócie ze względu na ich znacznie lepsze właściwości myjące w stosunku do mineralnych...

Ja mam 4A-FE od zawsze /za wyjątkiem 15 tys. km - Mobil1 - fuj! - powód moch jedynych kłopotów z Avensis/ leję syntetyczny Castrol i nie powiem o nim słego słowa. Aktualnie 5W-30. Przebieg - sporo wyższy od Twojego... :jezyk: :jezyk: :jezyk:
Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć dieselem... :diabel:
Nie da Ci tego żadna dziewczyna, co może dać Ci w benzynie turbina! :ok:

CarinaGTI
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 421
Rejestracja: 26 mar 2007, 19:32
Lokalizacja: Wrocław/trzebnica

Post autor: CarinaGTI »

spróbować wpierw na 5W a jak zacznie ciut brać to później przejdziesz na 10W, nie ma mądrego na ten temat, ja w swoim przy tym przebiegu lałem przed NG 10W60 a po NG 0W :)
Obrazek
Hilux 140KM@370Nm
Yaris 90KM@210Nm

flimon
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 12 kwie 2007, 18:12
Lokalizacja: lubań

Post autor: flimon »

poszperam jutro po samochodzie i książce serwisowej może znajdę jakąś informacje co było lane, kontakt z właścicielem i serwisem raczej niemożliwy nie znam duńskiego : :-D dzięki za info
p.s fajne takie forum jak człowiek jest lamerem w tej dziedzinie

blue_point

Post autor: blue_point »

ayrsen pisze:za wyjątkiem 15 tys. km - Mobil1 - fuj! - powód moch jedynych kłopotów z Avensis
A co Ci nie pasuje w Mobilu ? Ja uwazam, ze to jedyny sluszny olej do mojego silnika.

Awatar użytkownika
ayrsen
Mistrz
Mistrz
Posty: 1363
Rejestracja: 22 lut 2007, 22:17
Lokalizacja: 3M

Post autor: ayrsen »

blue_point pisze:A co Ci nie pasuje w Mobilu ?
W moim 4A-FE po prostu się nie sprawdził i spowodował spore koszty... :wsciekly: :wsciekly: :wsciekly:
blue_point pisze:Ja uwazam, ze to jedyny sluszny olej do mojego silnika.
Nie ma czegoś takiego - ale każdy może mieć swoje własne zdanie... :jezyk:
Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć dieselem... :diabel:
Nie da Ci tego żadna dziewczyna, co może dać Ci w benzynie turbina! :ok:

blue_point

Post autor: blue_point »

ayrsen pisze:Nie ma czegoś takiego - ale każdy może mieć swoje własne zdanie...
Moze zle sie wyrazilem. Moj 7a-fe jezdzi caly czas na Mobilu. Nie bierze nic oleju (na zmianie wiecej wylewam niz wlewam :-) ) i boje sie zmienic na Castrol, ktory jest tak chwalony. Spotkalem sie juz z wieloma opiniami na temat Castrola ... i pozytywnymi i negatywnymi i nie sadze zebym zaryzykowal i zmienil olej na jakis inny.

Awatar użytkownika
ayrsen
Mistrz
Mistrz
Posty: 1363
Rejestracja: 22 lut 2007, 22:17
Lokalizacja: 3M

Post autor: ayrsen »

No to pięknie, że jeździsz na Mobil1 - i niech dalej tak dobrze się trzyma! :ok: Choć wydaje mi się, że ostatnio pisałeś coś o swoim silniku, uszczelce, naprawie itp, itd więc chyba aż tak pięknie z tym 7A-FE nie jest... :jezyk: :jezyk: :jezyk:
blue_point pisze:Nie bierze nic oleju (na zmianie wiecej wylewam niz wlewam :-) )
Z zasad fizyki oraz budowy silnika wiadomo generalnie, że taki stan jest niewłaściwy... Ale teraz po wymianie uszczelki przyjamniej wiesz, dlaczego tak było... :czytaj:
Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć dieselem... :diabel:
Nie da Ci tego żadna dziewczyna, co może dać Ci w benzynie turbina! :ok:

blue_point

Post autor: blue_point »

po ponad 200 kkm juz te wszystkie uszczelki moga sie wypalac itp.

Awatar użytkownika
ayrsen
Mistrz
Mistrz
Posty: 1363
Rejestracja: 22 lut 2007, 22:17
Lokalizacja: 3M

Post autor: ayrsen »

blue_point pisze:po ponad 200 kkm juz te wszystkie uszczelki moga sie wypalac itp.
Nie - nie mogą... :nie: :nie: :nie: Podobnie jak nie może ubywać oleju w silniku, nie mogą sie notorycznie przepalać bezpieczniki czy ulegać awarii inne układy...
Ale jaki to ma związek z wyborem oleju ??? Wg. mnie żaden - więc bez dalszego OT proszę... :czytaj:
Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć dieselem... :diabel:
Nie da Ci tego żadna dziewczyna, co może dać Ci w benzynie turbina! :ok:

ODPOWIEDZ