[T27] Tempomat - instalacja Luna/Sol 2.0 D4D

Wszystko o elektryce i elektronice...
Awatar użytkownika
rafalko
Stara się...
Stara się...
Posty: 55
Rejestracja: 30 maja 2009, 12:33
Model: Wagon Premium + box
Lokalizacja: Wroclaw

[T27] Tempomat - instalacja Luna/Sol 2.0 D4D

Post autor: rafalko »

Sledzac watki z opisem instalacji tempomatu w T25, Aurisie na toyotaownersclubie chcialbym odpalic taki gadzet w moim bolidzie.

Ten sam problem bedzie dotyczyl uzytkownikow wersji Sol 2.0 D4D - model silnika 1AD-FTV (co do wersji benzynowych - napewno te, którcyh silniki ktore sa w Sol+ w wersje nizej nie maja oryginalnej instalacji)

Kupilem manetke i zainstalowalem w kierownicy - niestety nie dziala z powodu braku okablowania - zainteresowane osoby wiedzą ze manetka ma 2 przewody - mase i kontakt z komputerem silnika.
Masa nie stanowi wiekszego problemu natomiast pozostaje kwestia odnalezienia pinu w ECU do ktorego mialbym podlaczyc drugi przewod manetki.
Na forum jest wycinek schematu elektrycznego ECU z T25 silnika 2AD-FTV czyli 2.2 D4D i tam wejsciem przelacznika tempomatu jest pin A21. Podejrzewam ze tutaj powinno byc podobnie. Przed testem ogranicza mnie niestety sposob zalacznia tempomatu - przycisk ON- OFF daje nam zwarcie na manetce pomiedzy kablem z ECU i masy - jesli pomyle piny moge spowodowac zwarcie, a o nastepstwach wole nie myslec :)

Zalaczam fotograficzny tego co udalo mi sie juz zrobic
Jesli ktos posiada jakikolwiek schemat podlaczen do ECU w tym samochodzie to bardzo prosze o informacje - napewno nie skorzystam tylko ja ale cala brać tego forum :)

Pozdrawiam i niecierpliwie czekam na jakies info

Obrazek
Sciagamy oslony obudowy kierownicy po lewej i prawej stronie

Obrazek
Nacisamy na druciana sprezyne celem odciagniecia airbagu (lepiej widac o co chodzi na fotce nr 7)

Obrazek
Naciskamy dolna obudowe kolumny kierownicy zeby sie gorna odłączyła

Obrazek

Obrazek
Naciskamy na otowry celem ostatecznego odlaczenia gornej i dolnej obudowy - po tym schodzi nam cala obudowa

Obrazek
Za slimakiem kierownicy jest zlacze, z ktorego trzeba puscic kabel do ECU oraz masy. Z moich pomiarow mulitetrem wychodzi ze sa to dwa skrajne lewe i dolne piny (oznaczylem czerwonym prostokatem).

Obrazek
Miejsce montazu manetki i gniazdo do polaczenia wtyczki

Obrazek
Po montazu manetki i jej kabla

bobikos
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 956
Rejestracja: 21 cze 2007, 11:27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bobikos »

kolego daj zdjęcie kostek komputera, wtedy powiem Ci czy jestem w stanie pomóc Ci. Mam schematy od 1AD ale dla Aurisa, jeśli będziesz miał takie same kostki jak w tamtym to sprawę masz prostą.

[ Dodano: 2010-01-30, 15:48 ]
Zamieszczam to co mam. To są schematy od Aurisa 1AD jeśli kształt kostki się zgadza to możesz śmiało wzorować się na tym:

Kostka A, pin 23 jest od tempomatu:
Obrazek

Schemat dla ECU
Obrazek

Mając ten schemat, jeśli kostka się zgadza sprawdź wcześniej jednak czy istniejące kable - ich kolory zgadzają się z rozpiską

[ Dodano: 2010-01-30, 15:52 ]
Jeśli chodzi o kostkę pod kierownicą to zgadza się ze schematem, na pinie 1 powinieneś mieć połączenie do komputera, na pinie 2 połączenie do masy.

Powodzenia.

[ Dodano: 2010-01-30, 15:55 ]
Jeszcze jedno. Posprawdzaj przy kompie czy na pewno wszystkie przewody od pedału hamulca i sprzęgła przychodzą tak jak na schemacie.

Awatar użytkownika
rafalko
Stara się...
Stara się...
Posty: 55
Rejestracja: 30 maja 2009, 12:33
Model: Wagon Premium + box
Lokalizacja: Wroclaw

Post autor: rafalko »

Dzieki kolego - o to mi wlasnie chodzilo :)

Mam nadzieje ze model silnika to ADT270 (w avie 3 mamy juz piezowtryski) albo tez japonce nie przekonstruowali komputera :)

W tym tygodniu sprobuje dostac sie do ECU - wczoraj próbowalem dostac sie do niego (jak sie domyslam jest obok filtra powietrza/skrzynki bezpiecznikow w komorze silnika) ale tam trzeba troche poodkrecac zeby zobaczyc złącza...

Wczesniej patrzylem na polaczenia pedalów:
1) sprzeglo ma 2 czujniki - jeden jest do zabezpieczenia odpalania silnika przy niewcisnietym sprzegle - drugi wyglada na montowany na osi obrotu pedalu - bodajze 4 przewodowy - powinien byc podlaczony bo licznik ma wskazniki jazdy ECO do przelaczania biegow - reaguja na wcisniecie sprzegla takze to powinno byc tez podlaczone
2) hamulec - 4 przewody takze sprawa tez powinna byc juz zalatwiona
3) gaz - 6 przewodów - tu nie mam praktycznie zadnych watpliwosci

Jak mi sie uda cokolwiek zrobic to dam znac - na poczatek zepne pin A23 do masy dla pewnosci ze jestem na dobrej drodze...

Pozdrawiam :)

Alex1977
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 13 lip 2010, 20:10
Lokalizacja: Minsk

Post autor: Alex1977 »

Hi
I'm trying to activate cruise on Entry Type (Luna?) Avensis, I found your posts on this forum and on www.toyotaownersclub.com. Have you activated cruise? I have the same problem, if I would have Sol set with MT it would be easy - just add cruise handle and it works. In Russia guys found out that with SOL with CVT it works too but there is no indication on dashboard.

P.S. I do not speak Polish

kamyk
Guru
Guru
Posty: 2839
Rejestracja: 01 lip 2008, 09:21
Model: t25 przed i po fl
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: kamyk »

Hi
Until now they are still trying to acivate cr ctrl. Checking connections between ECU and sensors (clutch acceleration and brake pedal)...

Alex1977
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 13 lip 2010, 20:10
Lokalizacja: Minsk

Post autor: Alex1977 »

Here is Russian discussion

Russian Discussion
On this page you can find some useful schemes for 2RZ-FAE engine (gasoline 1.8)

Awatar użytkownika
wrc
Moderator
Moderator
Posty: 17094
Rejestracja: 16 lis 2007, 07:12
Model: Avensis T22
Lokalizacja: Schwäbisch Hall

Post autor: wrc »

according to this link: http://www.avensis-forum.de/thread.php?threadid=8111 you can install Waeco tempomat (477 euro + installation cost aprox. 3-4h), really expensive in comparison with T25 solution ;-)

regards :-D

Alex1977
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 13 lip 2010, 20:10
Lokalizacja: Minsk

Post autor: Alex1977 »


Awatar użytkownika
wrc
Moderator
Moderator
Posty: 17094
Rejestracja: 16 lis 2007, 07:12
Model: Avensis T22
Lokalizacja: Schwäbisch Hall

Post autor: wrc »

Thank you for information and enjoy your first virtual beer :ok:

regards :-D

Awatar użytkownika
rafalko
Stara się...
Stara się...
Posty: 55
Rejestracja: 30 maja 2009, 12:33
Model: Wagon Premium + box
Lokalizacja: Wroclaw

Post autor: rafalko »

Jako zalozyciel watku i badacz tematu oficjalnie informuje ze w obu przypadkach - i dla luny i dla sola z 2.0 D4D (1AD-FTV silnik) instalacja jest mozliwa.
W SOLu wystarczy tylko podpiac manetke i dziala - 10 minut roboty, w lunie musialem podpiac sie dodatkowo pod ECU - czyli pod niebieski kabel z komputera silnika i przeciagnac go z komory silnika pod kierownice :)
W lunie brak jest jednej wiązki kabli idacych spod kierownicy za licznik - zgodnie z tym co opisali na forum rosjanie.
Instalacja kabelka zajmuje troche czasu ale da sie - tempomat dziala - jeszcze tylko sprawdzenie czy przy wcisnietym sprzegle sie automatycznie rozlaczy (przy hamowaniu sie rozlacza ale mialem za krotka prosta przy bloku zeby to wszystko do konca przetestowac:))

Dla blizej zainteresowanych - niestety nie zrobilem zdjec bo bylo za ciemno ale cos da sie w tym temacie zrobic - sluze pomoca jesli jest ktos zainteresowany dolozeniem tego wypasu do swojej fury :)

Awatar użytkownika
prenrzyk
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 519
Rejestracja: 11 lip 2010, 16:57
Model: Ave T25 FL
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: prenrzyk »

No ale to dotyczy chyba T27.
Mam ten silnik w T25 ale tam trzeba manetkę z kierownicą wymienić .Chyba,że się mylę.
I czy wtedy wystarczy się tylko podpiąć kostką od manetki?
Co sprawdzić przed zakupem aby być na 102% pewny że instalacja tempomatu jest zrobiona a brak tylo elementu wykonawczego.

Awatar użytkownika
Portal
Guru
Guru
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lut 2007, 21:22
Model: Superb Combi
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Portal »

prenrzyk pisze:No ale to dotyczy chyba T27.
Mam ten silnik w T25 ale tam trzeba manetkę z kierownicą wymienić .Chyba,że się mylę.
I czy wtedy wystarczy się tylko podpiąć kostką od manetki?
Co sprawdzić przed zakupem aby być na 102% pewny że instalacja tempomatu jest zrobiona a brak tylo elementu wykonawczego.
Najlepiej sprawdzić najpierw ten wątek ;-)

Awatar użytkownika
prenrzyk
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 519
Rejestracja: 11 lip 2010, 16:57
Model: Ave T25 FL
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: prenrzyk »

Portal pisze:Najlepiej sprawdzić najpierw ten wątek
Dzięki za naprowadzenie.Już intensywnie studiuje.

Awatar użytkownika
rafalko
Stara się...
Stara się...
Posty: 55
Rejestracja: 30 maja 2009, 12:33
Model: Wagon Premium + box
Lokalizacja: Wroclaw

Post autor: rafalko »

Sprawdzilem juz dzialanie na dluzszej trasie - dziala wszystko co trzeba czyli kompletnie manetka, rozlaczenie sprzeglem i hamulcem - czyli tak jak fabryczny montaz.

Odnosnie T25 - tam nie trzeba kupowac kierownicy tylko podciac obudowe z prawej strony z tego sie orientuje - kazda kierownica ma uchwyt do montazu manetki tylko w T25 w standardzie nie bylo zaslepki - polecam toyotaownersclub.com - tam chlopaki niezle kombinuja z tym ze watki nie sa po polsku.

zukes
Stara się...
Stara się...
Posty: 49
Rejestracja: 28 sty 2008, 01:17
Model: Avensis T25
Lokalizacja: z netu

Post autor: zukes »

Czy w benzynie 2.0 w modelu T25 wersja SOL można w taki właśnie sposób dorobić tempomat. Szukam tego opisu jak podciąć obudowę kierownicy aby nie kupowac jakiejś zezłomowanej kierownicy tylko samą manetkę.

Awatar użytkownika
wrc
Moderator
Moderator
Posty: 17094
Rejestracja: 16 lis 2007, 07:12
Model: Avensis T22
Lokalizacja: Schwäbisch Hall

Post autor: wrc »

wracamy do t27, t25 ma swoj osobny temat :czytaj:

pozdr :-D

p_i_d_o
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 03 lut 2011, 21:14
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: p_i_d_o »

[quote="rafalko"]Sprawdzilem juz dzialanie na dluzszej trasie - dziala wszystko co trzeba czyli kompletnie manetka, rozlaczenie sprzeglem i hamulcem - czyli tak jak fabryczny montaz.


Witam,
A mozesz podać nr części jakie trzeba kupić?
Cyba że są to te z tego wątku (http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... opic=86751
)

Pozdrawiam,
Piotr

p_i_d_o
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 03 lut 2011, 21:14
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Warszawa

Re: [T27] Tempomat - instalacja Luna/Sol 2.0 D4D

Post autor: p_i_d_o »

Witam,

Wszystkich zainteresowanych tematem pragnę poinformować iż w dniu dzisiejszym spotkałem się z kolegą rafalko, który będąc przejazdem w Warszawie na parkingu pod moją firmą zainstalował mi tempomat - faktycznie w 10 minut, nie licząc pozostałych 40 które przegadaliśmy :)
Wszystko działa jak należy.
Tak więc śmiało polecam - wiem ze zostały mu jeszcze 2 manetki a cena jest baaardzo przystępna :)

Pozdrawiam,
Piotr

seron
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 08 lis 2010, 19:43
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Warszawa

[T27] Tempomat - instalacja Luna/Sol 2.0 D4D

Post autor: seron »

Hej.

A jaka jest cena?
Co z gwarancją?
Czy do 1,8 Sol z 2010 podejdzie?

pozdrawiam,
Maciej

Awatar użytkownika
rafalko
Stara się...
Stara się...
Posty: 55
Rejestracja: 30 maja 2009, 12:33
Model: Wagon Premium + box
Lokalizacja: Wroclaw

[T27] Tempomat - instalacja Luna/Sol 2.0 D4D

Post autor: rafalko »

seron pisze:Hej.

A jaka jest cena?
Co z gwarancją?
Czy do 1,8 Sol z 2010 podejdzie?

Maciej
Dla wszystkich zainteresowanych - osobiscie testowalem na 2.0 D4D Lunie i Sol.
Jesli chodzi o Lune to trzeba pociagnac jeden kabelek do ECU i zalozyc manetke.
Jesli chodzi o Sola to wystarczy tylko zamontowac manetke - tzn zgodnie z moim opisem zdjeciowym wkrecic za airbag przelacznik i wpiac w gniazdo manetke.
Obecnie kazdego uzytkownika 2.0 D4D Sol moge zapewnic o powodzeniu akcji tempomatowej - i gwarancja nie ma tu nic do rzeczy.
W Lunie jest to troche bardziej pracochlonne i polecalbym to dla bardziej zaawansowanych w elektronice i nie obawiajacych sie ingerencji w strukture samochodu co moze powodowac spory w przypadku napraw gwarancyjnych ECU czy elektroniki silnika.

Dla uzytkowników benzyniakow - sprawa jest w toku i bedziemy ja badac. Postaram sie zorientowac jak to wyglada i przetestowac z ktoryms z kolegow naszego forum bo zaintersowanie na moim privie jest duze. O wynikach niezwlocznie poinformuje.

Z racji wykonywanego zawodu i objezdzania kranców naszego kaczego terytorium wzdłuż i wszerz jestem w stanie w miare przemierzania danego odcinka odwiedzić i dostarczyc przyszłemu uzytkownikowi manetke tempomatu a przy okazji pomoc mu go zamontowac, aczkolwiek to juz organizuje indywidualnie.

ODPOWIEDZ