Akumulator

Wszystko o elektryce i elektronice...
hans01
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 112
Rejestracja: 01 gru 2017, 01:03
Model: Mondeo

Re: Akumulator

Post autor: hans01 »

Czy ktoś ma akumulator Varta Silver, najlepiej kilkuletni? Potrzebuję od niego instrukję obsługi. Chodzi mi o instrukcję ładowania. Możliwe, że jest z kartą gwarancyjną. Wiem, wiem - przecież to takie proste, podłączyć prostownik i sprawa załatwiona. Niekoniecznie, niektórzy producenci wskazują zalecane napięcia ładowania i niekoniecznie są to te ogólnie przyjęte. Ładując takim lub innym napięciem możemy przedłużyć lub skrócić życie aku.

Awatar użytkownika
GarryMoveOut
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 121
Rejestracja: 16 maja 2017, 08:48
Model: Avensis T25

Re: Akumulator

Post autor: GarryMoveOut »

Raczej wątpię żeby ktoś się znalazł z instrukcją obsługi :) może to Ci pomoże https://www.varta-automotive.pl/pl-pl/w ... amochodowy

hans01
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 112
Rejestracja: 01 gru 2017, 01:03
Model: Mondeo

Re: Akumulator

Post autor: hans01 »

To potwierdza, że wskazana jest ładowarka z regulowanym napięciem i prądem. Gdzieś w sieci widziałem skan instrukcji Centry (jakiś bardziej zaawansowany model) i tam napięcie ładowania było powyżej 15V.

kry1
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 150
Rejestracja: 18 lip 2014, 22:21
Model: Avensis T22
Lokalizacja: Włocławek

Re: Akumulator

Post autor: kry1 »

Hej, w instrukcji Varty w uwagach jest napisane, cytuję; Wszystkie akumulatory mogą być ładowane przy stałym napięciu 16.0v przez ok. 20h. Maks. prąd ładowania powinien być ograniczony ( na początku ) do wartości 10% pojemności znamionowej ( np. Dla akumulatora 80 Ah=8A ). Prąd ten maleje automatycznie do wartości poniżej 1A w końcowej fazie ładowania. Posiadam akumulator 3 letni Varta Silver opis jest z karty gwarancyjnej. Pozdrawiam.

hans01
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 112
Rejestracja: 01 gru 2017, 01:03
Model: Mondeo

Re: Akumulator

Post autor: hans01 »

@kry1 dzięki. Tak dopytam, masz klasyczny ołowiowy aku, nie AGM czy żelowy?
To jest nieco inaczej niż obecnie jest na stronie i co mi powiedzieli w Varcie. Widać mają informacje tylko o aktualnych produktach. Mój jest jeszcze starszy i to zalecenie powinno tym bardziej do niego pasować.
Mógłbyś jeszcze pstryknąć całą stronę i podesłać na priv?

Awatar użytkownika
piokli
Spamer
Spamer
Posty: 6073
Rejestracja: 27 lut 2010, 20:50
Model: T25FL
Lokalizacja: WWW

Re: Akumulator

Post autor: piokli »

hans01 pisze:To potwierdza, że wskazana jest ładowarka z regulowanym napięciem i prądem. Gdzieś w sieci widziałem skan instrukcji Centry (jakiś bardziej zaawansowany model) i tam napięcie ładowania było powyżej 15V.
Centra Futura miała (i pewnie ma) w instrukcji/gwarancji info, że napięcia ładowania w aucie nie może przekroczyć 14,2 lub 14,4V (nie pamiętam) i zastrzeżenie że jeżeli w aucie pojawia się napięcie wyższe choćby o 0,1V dumny posiadacz Centry Futury traci gwarancję. Amerykański właściciel Centry, firma Exide, od 5 -8 lat doprowadził obsługę gwarancyjną akumulatorów Centra do perfekcji. Co najmniej 9 na 10 reklamowanych na gwarancji akumulatorów dostaje odmowę uznania reklamacji, bo napięcie spadło, bo podskoczyło, bo to, bo tamto. Szkoda słów na ten szmelc i robienie sobie jaj z klientów.
http://www.avensis.info/viewtopic.php?f ... 90#p396028
kry1 pisze:Hej, w instrukcji Varty w uwagach jest napisane, cytuję; Wszystkie akumulatory mogą być ładowane przy stałym napięciu 16.0v przez ok. 20h.
Kiedyś, jeszcze kilkanaście lat temu, gdy akumulatory ołowiowe nie miały magicznych dodatków wapnia czy srebra na elektrodach, każdy akumulator ładowało się zwykłym prostownikiem (transformator+diody) napięciem 15-16V. Ładowało się do momentu, aż elektrolit zaczął zdecydowanie gazować. To świadczyło o naładowaniu i osiągnięciu docelowej gęstości elektrolitu 1,28g/cm3. Żadnemu akumulatorowi napięcie 15-16V nie szkodziło, to była wartość wymuszająca przepływ prąd ładującego, a akumulator osiągał w czasie naładowania i gazowania 14-15V.

Gdy pojawiły się akumulatory z dodatkami w elektrodach, zadziałała również kapitalistyczna ekonomia (maksymalizacja zysków i planowane postarzanie). Księgowi spowodowali że chaciaż parametry rozruchowe akumulatorów wzrosły, ale ich masa i grubość ołowianych elektrod zmalały. Płyty zaczęto robić przez nacinanie i ciągnięcie ołowianych taśm. Uzyskano większą powierzchnię elektrody, mniejszą rezystancję wewnętrzną i przez to większy prąd rozruchu. Ale trwałość takiej elektrody niestety jest mizerna. Akumulatory 70-80Ah 15-20 lat temu ważyły grubo ponad 20kg, a dziś ważą ok. 17kg przez coraz cieńsze i nietrwałe elektrody. Akumulatory przestały dożywać 5-10 lat, a często już po 3-4 latach wykazują duży spadek pojemności i prądu rozruchu. Zaczęły się problemy jak w Centrze Futurze nawet z przeżyciem akumulatora tylko 3 letniego okresu gwarancji. Stąd w gwarancji akumulatorów długa lista ograniczeń i absurdalnie precyzyjne wymagania co do napięcia w aucie i podczas ładowania po za autem.

A tak naprawdę wystarczy napięcie ładujące w prostowniku ograniczyć do 14,4V i nie przekroczy się napięcia dla żadnej super hiper nowoczesnej technologii akumulatorów ołowiowych. Zrealizować to można banalnie wyposażając prosty prostownik w tyrystor zamiast diody, odcinający wierzchołki sinusoidy napięcia na poziomie tych 14,4V.

Nowoczesne ładowarki procesorowe robią to co transformator+tyrystor, najpierw stabilizują napięcie, a potem sztucznie generuję impulsy prądu ładującego, jak w starych prostownikach, tylko odcinają szczyty impulsów na poziomie 14,4V.
hans01 pisze:To jest nieco inaczej niż obecnie jest na stronie i co mi powiedzieli w Varcie.
Pytałeś w fabryce aku Varty w Hiszpanii? Czy u polskiego sprzedawcy?

Polecam lekturę:
http://www.avensis.info/viewtopic.php?f ... 90#p396028
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1667033.html
Trzeba niestety uruchamiać UOKiK i mocno walczyć o wywiązanie się z gwarancji producenta akumulatora.

hans01
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 112
Rejestracja: 01 gru 2017, 01:03
Model: Mondeo

Re: Akumulator

Post autor: hans01 »

Pytałe w polskim odziale Varty.

Tutaj jest skan instrukcji dla Centry Standard i Plus oraz Futura z 2010r.
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1589654-30.html
Wynika, że dla klasycznych aku napięcie do 16.8V było ok, ale dla Futury (pewnie technologia wapniowa) już tylko 14.4V. Podobnie może być z innymi markami.
Ja mam dość starą Vartę Silver i wyższe napięcia mogą być dla niej ok tak jak pisał kry1.

josef
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 171
Rejestracja: 12 maja 2012, 10:13
Model: Corolla Verso
Lokalizacja: Kalisz

Re: Akumulator

Post autor: josef »

Piokli - mam Centrę Future 12V, 85 Ah, 800A (EN). W maju upłynie 5 lat. Przeżyła 5 zim. Nadal ma się znakomicie. Dzisiaj z ciekawości zmierzyłem podstawowym testerem napięcie 12,4V; pod obciążeniem 100A - po 10 sekundach 11V. Rozrusznik kręci żwawo. W ciągu tych 5 lat doładowywałem ją prostownikiem chyba 2 maksymalnie 3 razy. Mam "przedpotopowy" ok. 35 letni prostownik ELTRON (Spółdzielnia Pracy w Kędzierzynie Koźlu) typ BZP 12/5/W/06074 ze wskaźnikiem. Zakresy ładowania 2,3,4,5A. Gdy miałem poprzednio akumulatory z korkami, ładowałem do momentu, aż elektrolit zaczynał dość mocno gazować. Akumulatory w końcowej fazie stawały się tylko "letnie". Gęstość elektrolitu sprawdzałem areometrem i gdy było 1,28 g/cm3 odłączałem prostownik od akumulatorów. Zawsze zauważałem, że w końcowej fazie ładowania amperomierz wskazywał ok. 2,5 A, a napięcie wynosiło ok. 15,8 - 16V (mierzone osobnym miernikiem). Według instrukcji prostownika amperomierz winien spadać do 1 - 2 A - nigdy to nie wystąpiło. Może niezbyt dokładny jest w prostowniku amperomierz. Ciekawe było to, że gdy trochę przetrzymałem ładowanie, napięcie lekko spadało, ale za to podnosiło się natężenie do 3 A. Dlaczego tak się działo?
Identyczne zjawisko zaobserwowałem przy ładowaniu aktualnego akumulatora Centry, z tym że to akumulator bezobsługowy, więc nie ma możliwości sprawdzenia gęstości elektrolitu areometrem.
W karcie gwarancyjnej Centry, faktycznie jest zastrzeżenie, że napięcie ładowania w samochodzie nie powinno przekraczać 14,5V. Rozumiem, ze także prostownika "domowego/warsztatowego". Czy mógłbyś napisać:
1) jaki tyrystor należy dokupić?,
2) jak go zainstalować/podłączyć do mojego prostownika?
Jeśli byłoby konieczne, mogę zrobić fotkę schematu elektrycznego prostownika zawartą w jego instrukcji.

PS
Piszesz, że "najzdrowszym" ładowaniem jest impulsywne. Czy alternator ładuje impulsami? Pytam z ciekawości - jestem laikiem w tych sprawach.

Lever
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 147
Rejestracja: 08 mar 2015, 08:06
Model: T27

Re: Akumulator

Post autor: Lever »

U mnie w Avensis T27 jest orginalnie zamontowany akumulator Varta 12V 84Ah 825A i na opakowaniu jest duza litera H
Moje zużycie paliwa i szczegółowe koszty można zobaczyć tutaj: Obrazek

LukaszCK
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: 04 cze 2018, 11:22
Model: Avensis T27

Re: Akumulator

Post autor: LukaszCK »

Mam ten sam akumulator fabrycznie Varta 84Ah i 825A. Zauważyłem niestety lekkie wypuklenie w okolicy plusa akumulatora i wypuklenie na ścianie bocznej po stronie plusa. Czy taki akumulator można jakoś uratować czy w grę wchodzi tylko zakup nowego? Jeśli zakup nowego to czy akumulator o mniejszej pojemności i mniejszym prądzie rozruchowym może być zastosowany w T27 2.0 diesel? Jak tak to jaka może być minimalna dopuszczalna wartość pojemności i prądu rozruchowego?

martinez07
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 617
Rejestracja: 04 sie 2013, 22:06
Model: T27FL2
Lokalizacja: Polska

Re: Akumulator

Post autor: martinez07 »

Panowie, czy spotkaliście się z czymś takim?

Obrazek

To znaczy pewnie się spotkaliście, bo to nic innego jak wywalony kwas z aku, ale sprawdziłem napięcie i nie przekracza 14,10V
A aku ugotowany. Auto ma 3 lata, aku też, gwarancja oczywiście skończyła się pół miesiąca temu.
Kupię nowy, ale skąd gotowanie aku jeśli prąd dobry? ???

Awatar użytkownika
arek184
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 683
Rejestracja: 24 wrz 2009, 20:58
Model: T22_BA
Lokalizacja: Warszawa

Re: Akumulator

Post autor: arek184 »

Aku gazuje nawet przy prawidłowym ładowaniu, szczególnie gdy jest już naładowany. Moim zdaniem Twój się zwyczajnie rozszczelnił
"żeby sztywna była furka, w furce musi być rozpórka"

martinez07
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 617
Rejestracja: 04 sie 2013, 22:06
Model: T27FL2
Lokalizacja: Polska

Re: Akumulator

Post autor: martinez07 »

Czyli co - wyczyścić i jedzić dalej?
Czy lepiej jednak wymienić?

edit:
Kupiłem. Nie będę wydziwiać.
Świeżutki, jeszcze pachnący Bosch S4 60Ah 540A z 2018r
Odpala i jedzie. Więcej nie potrzeba. Oby przynajmniej te kolejne 3 lata wytrzymał, to będę zadowolony :ok:

piootr
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 346
Rejestracja: 03 lip 2011, 15:02
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Radomsko

Re: Akumulator

Post autor: piootr »

Witam. Po ostatnim przeglądzie okazało się że sprawność mojego aku ma 65% i serwis twierdzi że zima go zabije. Obecnie mam Varta sygnowana logo Toyoty o parametrach: 84 Ah 825A. Zaczynam rozglądać się za nowym lecz zastanawiam się z jakimi parametrami dobrać aku aby nie był zbyt duży i odwrotnie. Na stronach producentów akumulatorów są wskazywane nawet akumulatory jako zgodne z modelem samochodu o pojemności 74Ah. Oczywiście interesuje mnie co na forum jest polecane (marka i modele). Pojazd Ave 2012; 2.0 d4d, grzane fotele, ksenon.
Obrazek

Awatar użytkownika
Zupens
Mistrz
Mistrz
Posty: 1339
Rejestracja: 25 mar 2013, 15:03
Model: Avensis T25
Lokalizacja: NGI

Re: Akumulator

Post autor: Zupens »

Ja w swoim fabrycznie mialem 70 a wymienilem na 75. Tez mam pidgrzewanie i ksenon do tego krzesla w elektryce.

piootr
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 346
Rejestracja: 03 lip 2011, 15:02
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Radomsko

Re: Akumulator

Post autor: piootr »

Zupens pisze:Ja w swoim fabrycznie mialem 70 a wymienilem na 75. Tez mam pidgrzewanie i ksenon do tego krzesla w elektryce.
jaki prąd rozruchu, jakiej marki założyłeś i jak długo go masz?
Obrazek

Awatar użytkownika
Zupens
Mistrz
Mistrz
Posty: 1339
Rejestracja: 25 mar 2013, 15:03
Model: Avensis T25
Lokalizacja: NGI

Re: Akumulator

Post autor: Zupens »

http://avensis.info/viewtopic.php?f=63& ... &start=210
A taki, ukrainska firma Amega, prad 790, uzywam go niecaly rok i nie mam uwag. Autko nie garazowane.

Lever
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 147
Rejestracja: 08 mar 2015, 08:06
Model: T27

Re: Akumulator

Post autor: Lever »

No i stalo sie......bedac w Karpaczu nagle akumulator odmowil mi posluszenstwa. Cale szczescie ze dostalem namiary od wlasciciela posesji na firme ktora montuje akumulatory z Jeleniej Gory.
W ciagu godziny ! mily chlopak przyjechal do Karpacza i wymienil mi akumulator na nowy. Jezdze , jestem zadowolony.....jak narazie :)
Nie mialem wyboru i "musialem" kupic akumulator Autopart z Mielca polskiej produkcji , firma nie miala w ofercie Boscha, Varty itd.
Czy ma ktos doswiadczenie z tymi akumulatorami?
http://www.autopart.pl/582-360
Cena z montazem i dojazdem 410 zl
Rozmiarowo jest troche mniejszy od orginalnego , wysokosc jest taka sama, jest dobrze zamontowany.
Ma wiekszy prad rozruchowy od orginalnego bo az 850 A, orginalnie w T27 bylo 825 A.

Obrazek
Moje zużycie paliwa i szczegółowe koszty można zobaczyć tutaj: Obrazek

Lever
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 147
Rejestracja: 08 mar 2015, 08:06
Model: T27

Re: Akumulator

Post autor: Lever »

https://www.youtube.com/watch?v=SD1b1O4i9jg

Wspierajcie polskich producentow akumulatorow !
Moje zużycie paliwa i szczegółowe koszty można zobaczyć tutaj: Obrazek

Awatar użytkownika
Widmo.SG
Stara się...
Stara się...
Posty: 51
Rejestracja: 14 wrz 2018, 09:37
Model: Avensis T27
Lokalizacja: Gůrny Ślůnsk

Re: Akumulator

Post autor: Widmo.SG »

No ASO poszalało :)
Akumulator do Pana auta kosztuje u nas 520,46 zł (...). Akumulator jest oryginalny Toyoty.
Parametry akumulatora to:
Napięcie 12V , rozruch 540 , 60Ah
Cena zaporowa jak dla mnie :). Czy do T27 Jenox Gold lub Autopart warto założyć ?
W poprzednich autach na Boschach jeździłem i nawet dawały radę :).

Druga sprawa czy nie za słaby prąd rozruchu w polecanym przez serwis ?
SILNIK: 3ZRFAE 1987CC 16-VALVE DOHC EFI Kod modelu: ZRT272L-AWFGPW
LPG AC Stag QNEXT PLUS, Hana h2000,KME RED.1 Silver, Bormech TW-225 67L

ODPOWIEDZ