TOYOTA AVENSIS FORUM

Forum użytkowników i miłośników samochodu Toyota Avensis


Teraz jest 13 gru 2017, o 15:00

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 4 lis 2013, o 22:12 
Offline
Nowicjusz
Nowicjusz

Dołączył(a): 17 gru 2012, o 20:28
Posty: 5
Lokalizacja: Kraków/Gdynia
Marka: Toyota
Model: Avensis T22
Rocznik: 1999
Silnik: 3s-fe
Witam Wszystkich,

Jakiś czas temu w ramach projektów edukacyjno-eksperymentalnych dorobiłem do swojej Avensis 3S-FE tempomat. Urządzenie działa już dobrze, co do stabilizacji prędkości nie mogę się do niczego przyczepić. W ostatni długi weekend dopisałem funkcję pomiaru zużycia paliwa (mierzy w l/s lub l/km) i zastanawiam się czy można by to jakoś wykorzystać, tzn zrobić "oszczędny" tempomat.
Trochę myślałem na ten temat, trochę szukałem w sieci i jak dotąd żadnych konstruktywnych wniosków nie mam :-(. Optymalizacjia zużycia paliwa (minimalizujemy l/km) prawdopodobnie sprowadziła by się do jazdy 70km/h, co na autostradzie raczej mało realne. Zastanawiam się czy można wykombinować jakiś algorytm, który względnie utrzymuje ustawioną prędkość ale w przypadku gór itp dopuszcza zmiany powiedzmy +/-20km/h, tak aby sumarycznie jechać oszczędniej.
Czy ktoś z Was zastanawiał się już nad tym? A może ktoś ma jakieś wnioski z własnego doświadczenia? Chętnie posłucham.

Pozdrawiam,
Michał Widlok

PS. Jak ktoś jest zainteresowany tempomatem do starego 3S-FE z gazem na linkę to mogę podesłać projekt, jednak całość wymaga dość dobrej znajomości elektroniki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 5 lis 2013, o 08:03 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lis 2007, o 08:12
Posty: 20455
Lokalizacja: Schwäbisch Hall
Pochwały: 292
Marka: Toyota
Model: Avensis T22
Nadwozie: kombi
Rocznik: 2001
Silnik: 2.0 D4D 1cdftv
sam chyba lepiej ekodrajwing wykonasz niz tempomat, pozdr


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 5 lis 2013, o 10:51 
Offline
Coś wie...
Coś wie...
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 wrz 2010, o 23:28
Posty: 217
Lokalizacja: Sławno, Ulm
Pochwały: 14
Marka: Avensis
Model: T27 Executive
Nadwozie: kombi
Rocznik: 2013
Silnik: 2.2 D-CAT
Rozumiem z Twego postu że sam piszesz oprogramowanie tempomatu.
Jeżeli masz funkcję pomiaru zużycia paliwa to myślę że bez większego problemu obliczysz wartość średniego zużycia, np z ostatniego 1000 km. Możesz wtedy chwilowe, powiedzmy z ostatnich 10 sekund jazdy, porównać ze średnim jeżeli wartość chwilowego przekroczy np.105% czy 110% średniego to wtedy obniż prędkość jazdy powiedzmy o 5km/h od wartości zadanej tempomatowi, czyli teoretycznie spadnie zużycie.
Możesz też zadać jakiś poziom zużycia powyżej którego prędkość powinna spaść by ograniczyć zużycie.
Jeżeli prędkość spadnie więcej niż założone -20km/h wyłącz kontrolę wzrostu zużycia.
Jak sam wiesz na zużycie ma wpływ wiele czynników, głównie obciążenie samochodu i prędkość jazdy, myślę jednak że przy takiej kontroli zużycie powinno spaść.
Takie moje luźne rozważania na temat tego algorytmu, być może błędne, nie wiem czy pomogą ale może na coś Ciebie naprowadzą.

_________________
"DOBRY dzień jest wtedy, gdy kładąc się spać, wiem że nikt nie płakał z mego powodu"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 5 lis 2013, o 16:33 
Offline
Nowicjusz
Nowicjusz

Dołączył(a): 17 gru 2012, o 20:28
Posty: 5
Lokalizacja: Kraków/Gdynia
Marka: Toyota
Model: Avensis T22
Rocznik: 1999
Silnik: 3s-fe
Dzięki za odpowiedzi!

Prawdopodobnie sam pojadę oszczędniej, ale gdyby zrobił to za mnie automat to bym się nie obraził. Bardzo irytuje mnie trzymanie nogi przez 200km praktycznie w jednej pozycji.

Tak soft (i w sumie hardware też) robiłem sam. Wydaje mi się że numer z porównywanie chwilowego zużycia (ostatnie kilka sekund) ze średnim to może być dobre. Na razie żadna dłuższa jazda mi się nie szykuje, ale postaram się to dokładnie przekombinować i wpisać w soft.

pozdr.
Michał Widlok


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 wrz 2014, o 20:33 
Offline
Nowicjusz
Nowicjusz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2013, o 21:02
Posty: 7
Marka: Toyota
Model: Avensis
Rocznik: 2010
Silnik: 2.2 Diesel (D-CAT)
xdo napisał(a):
Rozumiem z Twego postu że sam piszesz oprogramowanie tempomatu.
Jeżeli masz funkcję pomiaru zużycia paliwa to myślę że bez większego problemu obliczysz wartość średniego zużycia, np z ostatniego 1000 km. Możesz wtedy chwilowe, powiedzmy z ostatnich 10 sekund jazdy, porównać ze średnim jeżeli wartość chwilowego przekroczy np.105% czy 110% średniego to wtedy obniż prędkość jazdy powiedzmy o 5km/h od wartości zadanej tempomatowi, czyli teoretycznie spadnie zużycie.
Możesz też zadać jakiś poziom zużycia powyżej którego prędkość powinna spaść by ograniczyć zużycie.
Jeżeli prędkość spadnie więcej niż założone -20km/h wyłącz kontrolę wzrostu zużycia.
Jak sam wiesz na zużycie ma wpływ wiele czynników, głównie obciążenie samochodu i prędkość jazdy, myślę jednak że przy takiej kontroli zużycie powinno spaść.
Takie moje luźne rozważania na temat tego algorytmu, być może błędne, nie wiem czy pomogą ale może na coś Ciebie naprowadzą.


Przy podjeździe pod górkę aktualne zużycie potrafi skoczyć nawet o 300% więc soft oparty o taką logikę zgłupieje.
Jakaś krótka średnia np. ostatnie 15km + długi czas opóźnienia tak żeby tempomat nie zaczął fiksować podczas chwilowego nagłego wzrostu zużycia paliwa.
Chyba lepiej samemu określić jakiś poziom jaki się chce osiągnąć i spróbować tak manipulować tempomatem żeby takie zużycie osiągnąć. Zbyt duże są wachania żeby polegać tylko i wyłącznie na komputerze pokładowym że nie wspomnę że te w Toyotach często zawyżają zużycie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 wrz 2014, o 01:05 
Offline
Coś wie...
Coś wie...

Dołączył(a): 21 paź 2009, o 18:44
Posty: 258
Lokalizacja: Mint...
Marka: Toyota
Model: Avensis
Nadwozie: liftback
Rocznik: 2003
Silnik: 2.0 D4D
W mercedesie ciężarowym miałem taki tempomat (nie pamiętam jaki model ciężarówki). Ustawiało się maksymalne chwilowe zużycie paliwa, większa dawka paliwa nie była podawana niż ta którą ustawiliśmy. Nie "bawiłem" się tym za dużo, częściej jeździłem dafami, volvo, gdzie nie było w tempomacie takich funkcji. Ustawiało się prędkość i tyle. Wbrew pozorom na autostradach nie ma nic lepszego do jazdy niż tempomat. Zużycie paliwa nie wychodziło dużo większe jak przy jeździe manualnej. Tak w ogóle to nie lubiłem tego mercedesa, kaszan był jakich mało.

_________________
<<<=== Donawigowaliśmy do cela ===>>>


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Toyota Avensis - nasza pasja...

Strony partnerskie: checkengine.eu | auto.com.pl | motostat.pl | ceramizer.pl | dobrymechanik.net | Polska Jazda | Auto Giełda