TOYOTA AVENSIS FORUM http://avensis.info/ |
|
Olej silnikowy... http://avensis.info/viewtopic.php?f=69&t=210 |
Strona 1 z 253 |
Autor: | MaŁy_RaDeK [ 11 lut 2007, o 14:38 ] |
Tytuł: | Olej silnikowy... |
Trochę teorii... Właściwy dobór oleju silnikowego jest kluczową sprawą dla bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji każdego samochodu. Nie tylko wpływa na jego bezawaryjną pracę, ale powoduje zmniejszenie zużycia paliwa i oleju. Współczesny olej silnikowy powinien w szczególności: - dobrze smarować współpracujące ze sobą części silnika, głównie łożyska wału korbowego, układu rozrządu, układu tłok-cylinder - uszczelniać przestrzenie pomiędzy tłokiem a cylindrem - chronić elementy silnika przed korozją, neutralizować kwaśne produkty spalania paliwa - utrzymywać silnik w czystości, zapobiegać powstawaniu laków i osadów - dobrze odprowadzać ciepło ze wszystkich miejsc w silniku, gdzie wzrasta temperatura na skutek tarcia - posiadać odpowiednią lepkość, aby zmniejszyć opory tarcia, a tym samym umożliwić łatwiejszy start zimnego silnika. Oprócz generalnej zasady doboru oleju zgodnie z zaleceniem producenta silnika należy również uwzględnić poniższe uwagi: - w samochodach o znacznym przebiegu nie należy dokonywać zmiany oleju na olej o wyższej jakości niż był używany. Olej wysokiej jakości będzie wymywał nagromadzone laki i nagary, odłożone w silniku w poprzednim okresie. Rozpuszczone osady "rozszczelnią" układ i może wystąpić spadek ciśnienia sprężania oraz wycieki na zewnątrz. - oleje syntetyczne i półsyntetyczne przeznaczone są do samochodów nowych lub o niewielkim przebiegu. Z podobnych powodów co w pkt.w/w nie należy ich stosować w starych, wyeksploatowanych silnikach. - mieszania olejów dokonywać powinno się tylko wtedy, gdy dolewka wymuszona jest brakiem odpowiedniego oleju. Zmieszanie dwóch olejów różnych klas jakościowych powoduje obniżenie jakości oleju wyższej klasy-wypadkowa jakości jest w przybliżeniu proporcjonalna do składu mieszaniny olejów. - dla użytkownika dodatkową gwarancją rzetelności deklarowanej jakości oleju jest wybór znanego, renomowanego producenta oleju. KLASYFIKACJA LEPKOŚCIOWA Aby ułatwić optymalny dobór lepkości oleju do smarowania określonego typu silnika i warunków klimatycznych jego eksploatacji amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych (SAE - Society of Automotive Engineers) opracowało system klasyfikacji lepkościowej SAE J MAR 93. Klasyfikacja lepkościowa dzieli oleje silnikowe na 11 klas. Oleje przeznaczone do smarowania silników w okresie zimowym podzielono na 6 klas i oznaczono symbolami liczbowymi przy których umieszczono literę W (winter-zima) tj. SAE, 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Im niższa cyfra przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Dla olejów letnich - 5 klas lepkości (SAE 20, 30, 40, 50, 60). Bardzo istotne są tu lepkości wysokotemperaturowe oznaczone w temp. 100 oC i 150 oC. Olej silnikowy, który posiada zarówno cechy oleju zimowego jak i letniego nazywamy olejem wielosezonowym (na etykietach opakowań olejów zachodnich można spotkać dodatkowy napis multigrade. Oleje takie są oznaczone podwójną symboliką np. 15W/40, 10W/40, 5W/50 itp. Główną zaletą olejów wielosezonowych jest możliwość ich eksploatacji niezależnie od pór roku. KLASYFIKACJA JAKOŚCIOWA Klasyfikacja jakościowa określa własności użytkowe oleju i jego przydatność do smarowania danej klasy. Aby w pełni ocenić własności użytkowe oleju nie wystarczą testy laboratoryjne. Klasyfikacja jakościowa oparta jest przede wszystkim na testach silnikowych. Istnieją dwa rodzaje klasyfikacji jakościowych: Amerykańskiego Instytutu Naftowego - API i Europejskiego Stowarzyszenia Producentow Silników - ACEA. Podstawą do powstania tych dwóch odrębnych podziałów były różnice w konstrukcji silników i warunków eksploatacji pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Europą. Każda z nich dzieli oleje na dwie zasadnicze grupy: oleje do silników benzynowych i oleje do silników wysokoprężnych. Klasyfikacja jakościowa wg. API: oleje do silników benzynowych są tu oznaczone literą S, a oleje do silników wysokoprężnych oznaczono literą C. Druga litera w każdej grupie odnosi się do poziomu jakości oleju i jest przydzielana w kolejności alfabetycznej od A - klasa najniższa do J dla silników benzynowych (SA,SB,SC,SD,SE,SF,SG,SH,SJ,SL) i do G dla silników wysokoprężnych (CA,CB,CC,CD,CE,CF-4,CG-4). Oleje spełniające zarówno wymagania dla silników wysokoprężnych jak i benzynowych mają charakter uniwersalny i oznaczane są podwójną klasą jakościową np. SG/CD, CE/SF. Priorytet w zastosowaniu określa pierwszy człon oznaczenia jakości. * na podstawie materiałów Lotos Oil www.lotos.pl Najbardziej znani producenci olejów silnikowych: ARAL BP CASTROL ELF LIQUI MOLY LOTOS MIDLAND MOBIL ORLEN PETRO-CANADA SELENIA SHELL TEXACO TOTAL VALVOLINE |
Autor: | MaŁy_RaDeK [ 11 lut 2007, o 14:48 ] |
Tytuł: | |
Oleje silnikowe Mobil www.mobil.pl Oleje syntetyczne Oleje syntetyczne otrzymywane są na drodze syntezy chemicznej. Charakteryzują się dużo większą odpornością na utlenianie w wysokich temperaturach niż oleje mineralne, dzięki czemu mają mniejszą skłonność do tworzenia szlamów i osadów w silniku. Ułatwiają także rozruch silnika w niskich temperaturach i szybciej docierają do poszczególnych punktów smarowania. - Mobil 1 ESP Formula 5W-30 - Mobil 1 0W-40 Protection Formula - Mobil 1 Turbo Diesel 0W-40 - Mobil 1 0W-30 Fuel Economy Formula - Mobil Synt S Special V 5W-40 - Mobil Synt S 5W-40 Oleje półsyntetyczne W skład olejów półsyntetycznych wchodzą zarówno mineralne jak i syntetyczne oleje bazowe. Charakteryzują się pośrednimi właściwościami eksploatacyjnymi pomiędzy olejami syntetycznymi a mineralnymi. Zapewniają one lepszą ochronę silników i smarowanie niż oleje mineralne. - Mobil Super S 10W-40 - Mobil Super S Turbo Diesel Oleje mineralne Oleje mineralne oparte są na olejach bazowych otrzymanych na drodze rafinacji ropy naftowej. Dodatkowo zostają wzbogacone starannie dobranym pakietem dodatków uszlachetniających. Zapewniają odpowiedni poziom ochrony przeciwzużyciowej. - Mobil Super M 15W-40 - Mobil Super M Diesel 15W-40 - Mobil Multigrade 15W-40 |
Autor: | MaŁy_RaDeK [ 11 lut 2007, o 15:00 ] |
Tytuł: | Liqui Moly |
![]() http://www.liqui-moly.pl Dobierz olej do swojego samochodu: Katalog doboru oleju Poradnik LIQUI MOLY pomoże Ci wybrać właściwy olej dla Twojego silnika! ![]() |
Autor: | MaŁy_RaDeK [ 11 lut 2007, o 15:17 ] |
Tytuł: | |
Oleje silnikowe Castrol www.castrol.pl Castrol EDGE - Castrol EDGE 0W-30 - Castrol EDGE 5W-30 - Castrol EDGE Sport 0W-40 - Castrol EDGE Sport 10W-60 - Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40 Castrol Magnatec - Castrol Magnatec 5W-40 - Castrol Magnatec Diesel 5W-40 - Castrol Magnatec 10W-40 - Castrol Magnatec Diesel 10W-40 - Castrol Magnatec 15W-40 Castrol GTX Castrol GTX - Castrol GTX High Mileage - Zaawansowany technologicznie olej mineralny dostosowany do silników z przebiegiem powyżej 100 000 km. Castrol Motor Oil Castrol Motor Oil to mineralny (z zestawem dodatków uszlachetniających, neutralizujących niską jakość paliwa), wielosezonowy olej o powszechnym zastosowaniu. Zapewnia podstawową ochronę silnikom benzynowym oraz wolnossącym silnikom diesla. - Motor Oil: ACEA B3/E2, API SG/CD - Diesel Motor Oil: ACEA B2, API CF |
Autor: | MaŁy_RaDeK [ 11 lut 2007, o 16:19 ] |
Tytuł: | |
Oleje silnikowe Total www.lubricants.total.com Low SAPS - QUARTZ INEO MC3 5W30 - QUARTZ INEO 504-507 5W30 - QUARTZ INEO ECS 5W30 Fuel saving range - QUARTZ Future 9000 5W-30 Synthetic - QUARTZ 505.01 - QUARTZ 9000 0W-40 - QUARTZ RACING - QUARTZ ENERGY 9000 0W30 - QUARTZ 9000 0W-30 - QUARTZ 9000 5W-40 Semi-synthetic lubricants - QUARTZ 7000 10W-40 - QUARTZ 7000 15W-50 - QUARTZ DIESEL 7000 10W-40 Mineral technology - QUARTZ 5000 15W-40 - QUARTZ 5000 20W-50 - QUARTZ 3000 15W-40 - QUARTZ 3000 20W-50 - QUARTZ 3000 |
Autor: | MaŁy_RaDeK [ 11 lut 2007, o 16:45 ] |
Tytuł: | |
Oleje silnikowe BP www.bp.pl VISCO 7000 0W/40 VISCO 5000 5W/40 VISCO 5000 FE 5W/30 VISCO 3000 10W/40 VISCO 2000 15W/40 VISCO DIESEL 15W/40 MOTOR OIL 15W/40 |
Autor: | MaŁy_RaDeK [ 11 lut 2007, o 16:52 ] |
Tytuł: | |
Oleje zalecane do Avensis T22 Sinik o zapłonie iskrowym (3ZZ-FE, 1ZZ-FE, 1AZ-FSE, 3S-FE): Olej wielosezonowy klasy API SH "Energy Coserving II" lub SJ "Energy Conserving" lub olej wielosezonowy z certyfikatem ILSAC. Silnik o zapłonie samoczynnym (1CD-FTV): Olej wielosezonowy klasy API CF-4 lub CF. Dopuszczalny jet też API CE lub CD. |
Autor: | MaŁy_RaDeK [ 11 lut 2007, o 16:58 ] |
Tytuł: | |
Ilości oleju (pojemność układu) niezbędne do wymiany w Avensis T22: Silnik 3ZZ-FE i 1ZZ-FE - 3,7 litra Silnik 1AZ-FSE - 4,2 litra Silnik 3S-FE - 3,9 litra Silnik 1CD-FTV - 6,4 litra * wymiana oleju razem z filtrem oleju. |
Autor: | flimon [ 16 kwi 2007, o 18:09 ] |
Tytuł: | Oleje silnikowe... |
Witam Przeszukałem forum i nie znalazłem tematu o olejcha (może źle szukałem ![]() I mam takie pytanie jaki olej przy takich parametrach: rok 98 silnik 1,8 przebieg 220000 nie wiem co było lane (czy jest sposób żeby to sprawdzić ??) |
Autor: | blue_point [ 16 kwi 2007, o 18:41 ] |
Tytuł: | |
masz przebieg wiekszy od mojego o 15 kkm ;) Ja mialem wlewany od poczatku Mobil 1 5w40, jednak jak przekroczylem 200 kkm to wlewam 5w50 ... Ponoc jest to najlepsza seria Mobila 1. Taka bym radzil zalewac. |
Autor: | ayrsen [ 16 kwi 2007, o 21:11 ] |
Tytuł: | Re: Olej silnikowy jaki ?? |
flimon napisał(a): Witam Przeszukałem forum i nie znalazłem tematu o olejcha (może źle szukałem ![]() I mam takie pytanie jaki olej przy takich parametrach: rok 98 silnik 1,8 przebieg 220000 nie wiem co było lane (czy jest sposób żeby to sprawdzić ??) Powiem tak - wszystko zależy... SIlnik 7A-FE /taki jak u Ciebie/ specjelnie nie był/jest podatny na problemy ze znikającym olejem - czyli mógłbyś wybrać olej syntetyczny pomimo nie najmniejszego przebiegu - dzięki tamu miałbyś lepsze smarowanie, itp, itd oraz wyższe koszty... Oleje półsyntetyczne to taka próba zrobienia 2w1 - choć w efekcie nie są ani tak "dobre" jak oleje syntetyczne ani tak "złe" jak mineralne... Ale tak jak napisałem - jest to próba z gatunku "mieć ciasto - zjeść ciastko" - nie da się... Najlepiej, jeśli jednak ustalisz, jaki olej znajduje się w silniku. Książka gwarancyjna, naklejki pod maską czy na boku deski rozdzielczej, telefon do stacji serwisowej, kontakt z poprzednim właścicielem - tak na szybko kilka sposobów, żeby się czegoś dowiedzieć... Ostatecznie zawsze możesz zalać mineralny - ale z tej drogi już nie ma powrotu i oleje "lepsze" po zalaniu mineralnym "w zasadzie" już nie będą mogły być zalewane do silnika - w skrócie ze względu na ich znacznie lepsze właściwości myjące w stosunku do mineralnych... Ja mam 4A-FE od zawsze /za wyjątkiem 15 tys. km - Mobil1 - fuj! - powód moch jedynych kłopotów z Avensis/ leję syntetyczny Castrol i nie powiem o nim słego słowa. Aktualnie 5W-30. Przebieg - sporo wyższy od Twojego... ![]() ![]() ![]() |
Autor: | CarinaGTI [ 16 kwi 2007, o 21:30 ] |
Tytuł: | |
spróbować wpierw na 5W a jak zacznie ciut brać to później przejdziesz na 10W, nie ma mądrego na ten temat, ja w swoim przy tym przebiegu lałem przed NG 10W60 a po NG 0W ![]() |
Autor: | flimon [ 16 kwi 2007, o 21:33 ] |
Tytuł: | |
poszperam jutro po samochodzie i książce serwisowej może znajdę jakąś informacje co było lane, kontakt z właścicielem i serwisem raczej niemożliwy nie znam duńskiego : ![]() p.s fajne takie forum jak człowiek jest lamerem w tej dziedzinie |
Autor: | blue_point [ 17 kwi 2007, o 07:55 ] |
Tytuł: | |
ayrsen napisał(a): za wyjątkiem 15 tys. km - Mobil1 - fuj! - powód moch jedynych kłopotów z Avensis A co Ci nie pasuje w Mobilu ? Ja uwazam, ze to jedyny sluszny olej do mojego silnika. |
Autor: | ayrsen [ 17 kwi 2007, o 08:15 ] |
Tytuł: | |
blue_point napisał(a): A co Ci nie pasuje w Mobilu ? W moim 4A-FE po prostu się nie sprawdził i spowodował spore koszty... ![]() ![]() ![]() blue_point napisał(a): Ja uwazam, ze to jedyny sluszny olej do mojego silnika. Nie ma czegoś takiego - ale każdy może mieć swoje własne zdanie... ![]() |
Autor: | blue_point [ 17 kwi 2007, o 13:25 ] |
Tytuł: | |
ayrsen napisał(a): Nie ma czegoś takiego - ale każdy może mieć swoje własne zdanie... Moze zle sie wyrazilem. Moj 7a-fe jezdzi caly czas na Mobilu. Nie bierze nic oleju (na zmianie wiecej wylewam niz wlewam ![]() |
Autor: | ayrsen [ 17 kwi 2007, o 14:15 ] |
Tytuł: | |
No to pięknie, że jeździsz na Mobil1 - i niech dalej tak dobrze się trzyma! ![]() ![]() ![]() ![]() blue_point napisał(a): Nie bierze nic oleju (na zmianie wiecej wylewam niz wlewam ![]() Z zasad fizyki oraz budowy silnika wiadomo generalnie, że taki stan jest niewłaściwy... Ale teraz po wymianie uszczelki przyjamniej wiesz, dlaczego tak było... ![]() |
Autor: | blue_point [ 17 kwi 2007, o 14:50 ] |
Tytuł: | |
po ponad 200 kkm juz te wszystkie uszczelki moga sie wypalac itp. |
Autor: | ayrsen [ 17 kwi 2007, o 15:24 ] |
Tytuł: | |
blue_point napisał(a): po ponad 200 kkm juz te wszystkie uszczelki moga sie wypalac itp. Nie - nie mogą... ![]() ![]() ![]() Ale jaki to ma związek z wyborem oleju ![]() ![]() |
Autor: | Marian [ 15 maja 2007, o 11:26 ] |
Tytuł: | |
w moim ave jest mobil 5w-50 i nie ma problemu więc nie wiem jakie on koszty mógł wygenerować u Was , bo u mnie oleju nie zżera od wymiany do wymiany no może z 2 mm na bagnecie ale to raczej błąd pomiaru. u ojca w octavii też od nowości 5w50 mobila i tak samo żadnego problemu i absolutnie żadnego spalania oleju od wymiany do wymiany. Pozdrawiam |
Autor: | cosmo [ 17 maja 2007, o 17:05 ] |
Tytuł: | |
Marian napisał(a): w moim ave jest mobil 5w-50 i nie ma problemu więc nie wiem jakie on koszty mógł wygenerować u Was , bo u mnie oleju nie zżera od wymiany do wymiany no może z 2 mm na bagnecie ale to raczej błąd pomiaru. u ojca w octavii też od nowości 5w50 mobila i tak samo żadnego problemu i absolutnie żadnego spalania oleju od wymiany do wymiany. Pozdrawiam Jak najbardziej preferuję ten olej. Jeżdziłem na nim przezok 10 lat w poprzednim moim nissanie i przyznaję to chyba najlepszy lub jeden z najlepszych olejów na rynku. Zaznaczam że jest to tylko moja opinia z mojej praktyki. ![]() |
Autor: | jawor [ 26 cze 2007, o 09:07 ] |
Tytuł: | Olej do T22 1.6 VVT-I |
witajcie, mam pytanko dot. oleju i mieszania oleju. Póki nie odbiorę swojego Avensisa D-4D z salonu - jeżdżę pożyczonym od teściów T22 z 2001r. i pojawił sie mały problem. Sprawdziłem poziom oleju w niedzielę i ... było poniżej kreski. Łapie więc za telefon i dzwonię żeby się dowiedzieć czym jest zalany silnik, teściu mówi że full syntetyk ale nie pamięta jaki (5W40 cz 0W40) ![]() Zastanawiam sie czy nie zmienić mu oleju na półsyntetyk 10W40 żeby się nie stresować, tym bardziej że auto ma przejechane już 180tys km, więc gęstszy olej chyba będzie lepszy. pozdr. |
Autor: | ayrsen [ 26 cze 2007, o 09:26 ] |
Tytuł: | Re: Olej do T22 1.6 VVT-I |
jawor napisał(a): Kupiłem 0W40, wlałem litr, ale nie wiem czy w przypadku gdyby wcześniej był wlany 5W40 nie będzie jakiegoś problemu z mieszaniem tych dwóch syntetyków. Nie będzie... ![]() 1.6 VVT-i 2001 - typowy "pacjent" jeśli chodzi o nadmierne zuzycie oleju... ![]() Jeśli przebieg wynosi 180 tys. km, to właśnie trzeba wymieniać olej - można przejść na półsyntetyk skoro syntetyk przelatuje przez silnik jak woda przez sitko... Nie poprawi to zasadniczo sytuacji /olej i tak będzie znikał/ ale przynajmniej będzie taniej... ![]() |
Autor: | Samsung [ 26 cze 2007, o 11:52 ] |
Tytuł: | |
jawor napisał(a): Zastanawiam sie czy nie zmienić mu oleju na półsyntetyk 10W40 żeby się nie stresować, tym bardziej że auto ma przejechane już 180tys km, więc gęstszy olej chyba będzie lepszy. Ja po sprowadzeniu swojego autka T22 (178 kkm) również nie wiedziałem jaki olej jest zalany do silnika. Po rozmowie z gościem znającym się na swojej robocie kupiłem Midland 10W40 - półsyntetyk Midland - dawniej Quaker . Przejechałem na nim ponad 1 kkm i jak na razie maszynka chodzi bez zastrzeżeń. |
Autor: | BoB77 [ 13 lip 2007, o 23:25 ] |
Tytuł: | Jaki olej silnikowy do D4D |
Jaki mam wlac olej do swojego nowego nabytku? Mam dobre doswiadczenia z olejami Castrol i teraz nie wiem czy do silnika 1CD-FTV dobry bedzie EDGE Turbodiesel 5W40 czy Magnatec DIESEL 5W40. Pomoze ktos kompetentny? |
Autor: | CarinaGTI [ 13 lip 2007, o 23:31 ] |
Tytuł: | |
MOTUL 8100 X-cess, zmniejsza temp. oleju (sprawdzone nie tylko u mnie) innych rzeczy nie będe opisywał, bo jest ich zbyt dużo, olej do tanich nie należy bo 250zł/5l, ale naprawde warto. Dlaczego? W Tdi jednego z tunerów po 250kkm i wymianach co 10kkm, żadnych oznak zużycia. Ja go leje od 3 lat w Ysarisku i od roku w Hiluxie ![]() |
Autor: | Disaster [ 18 lip 2007, o 13:49 ] |
Tytuł: | |
Panowie pomóżcie bo nie wiem co mam nalać nowego do silnika ![]() Kod: http://www.elf.com.pl/dobor_olejow/www/oleje.php Poradźcie co mam kupić? Tego samego Elfa czy może jakiś inny olej? I czy w ogóle syntetyka, pólsyntetyka czy mineralke? PS. autko z '98, 2.0TD PS2. ile wchodzi litrów oleju do tego silnika? |
Autor: | Ziemas [ 18 lip 2007, o 14:10 ] |
Tytuł: | |
Disaster napisał(a): Poradźcie co mam kupić? Tego samego Elfa czy może jakiś inny olej? I czy w ogóle syntetyka, pólsyntetyka czy mineralke? PS. autko z '98, 2.0TD PS2. ile wchodzi litrów oleju do tego silnika? Wchodzi prawie 5 litrów. Ja wlałem pełny syntetyk Castrol GTD Magnatec a mam większy przebieg. I ubytki na 10kkm są prawie żadne. Ale tak jest w moim wypadku. Ja wlałbym syntetyk, jeśli wcześniej taki był, pół syntetyk jeśli nie masz żadnej informacji co było wlane. No i jeszcze jedno, zmieniaj olej co 10kkm ![]() ![]() |
Autor: | tomzy [ 19 lip 2007, o 20:24 ] |
Tytuł: | |
Dlaczego co 10 a nie jak zalecane 15? |
Strona 1 z 253 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |