Witam,
Mam problem z blokującą się 3 i 5 na rozgrzanym silniku (po przejechaniu co najmniej kilkunastu kilometrów). Na zimnym lub wyłączonym silniku problem ten nie występuje. Mam Avensis 1.8 w benzynie z 2006r, przebieg 185000. Oto objawy:
Gdy wciskam sprzęgło przed zatrymaniem auta (np. na światłach) biegi wchodzą płynnie. Gdy już wrzucę na luz i puszczę sprzęgło, to po każdym następnym wciśnięciu sprzęgła nie mogę wrzucić 3 i 5. Coś jakby blokuje te pozycje. Wszystkie inne biegi wchodzą bez problemu. Postanowiłem powtórzyć tą sekwencję podczas jazdy. A więc, wrzucam na luz, puszczam sprzęgło, ponownie wciskam i próbuję wrzucić 3 lub 5 - ten sam problem. Coś blokuje te biegi, a inne wchodzą bez problemu. Ogólnie nie mam problemu z biegami podczas standardowej sekwencji zmiany biegów zarówno w górę jak i w dół podczas jazdy. Skrzynia chodzi dość płynnie. Czasami jednak przyblokuje mi się 3 lub 5 (częściej 5) co jest nieco irytujące. Niestety podczas jazdy nie udało mi się zaobserwować żadnej powtarzalnej sekwencji, która to powoduje (oprócz tej nieco nietypowej opisanej powyżej). Zdarzyło mi się również parę razy, że miałem problem z wyciągnięciem 1 i wstecznego (musiałem użyć siły by zmienić pozycję z biegu na luz). Zauważyłem, że problem z blokowaniem 3 i 5 da się wyeliminować gdy dodam lekko gazu na wciśnietym sprzęgle tuż przed wrzuceniem biegu. Pomagam sobie w ten sposób gdy zablokuje mi się 3 lub 5 podczas jazdy. Potwierdziłem tą metodę również podczas "eksperymentów" na postoju na światłach. Czasami wystarczy nawet, że samochód "sam" podniesie obroty (np. w cyklu działania klimatyzacji) żeby metoda zadziałała. Inną metodą jest również wrzucenie innego biegu, na wcisniętym sprzęgle, przed wrzuceniem 3 lub 5. Czasami wystarczy nawet minimalny ruch gałki w kierunku 4, lub poruszanie gałką na boki przed wrzuceniem biegu.
Rok temu wymieniłem komplet sprzęgła na którym przejechałem około 20 tyś. km. Był również wymieniany płyn hamulcowy (w moim aucie jest wspólny zbiornik wyrównawczy dla układu hamulcowego i sprzęgła). Ostatnio wymieniłem też olej w skrzyni, ale to nie pomogło.
Mam kilka podejrzeń/wniosków, choć prawdę mówiąc nie jestem mechanikiem samochodowym, więc mogą być kompletnie nietrafione i błędne:
1. Problem ustępuje po lekkim dodaniu gazu. Problem nie występuje przy wyłączonym silniku i tylko na rozgrzanym silniku. To sugerowało by związek ze sprzęgłem. Jednak gdyby to było sprzęgło, to prawdopodobnie nie byłbym wstanie wrzucić żadnego biegu. Dodatkowo sprzęgło jest praktycznie nowe.
2. Problem czasami ustępuje po poruszaniu gałką na boki lub wrzuceniem innego biegu przed wrzuceniem 3 lub 5, co mogłoby wskazywać na problem z cięgnami. Tylko, że w tym przypadku nie bardzo pasuje związek z dodawaniem gazu i brakiem problemu na wyłączonym silniku. Z drugiej strony pojawiajace się przypadki problemów z wyciągnięciem 1 i wstecznego (trzeba użyć nieco siły) mogą to potwierdzać.
3. Skoro problem występuje na postoju, to raczej nie są to synchronizatory.
4. Skoro na wyłączonym silniku biegi się nie blokują, to raczej nie jest to problem ze skrzynią biegów.
Czy ktoś z Was miał podobne objawy? Co jest przyczyną tego problemu? Czy udało się komuś wyeliminować podobną usterkę?
Z góry dziękuję za wszystkie podpowiedzi i uwagi, szczególnie te dotyczące poprawności moich podejrzeń i wniosków.
|