TOYOTA AVENSIS FORUM

Forum użytkowników i miłośników samochodu Toyota Avensis


Teraz jest 17 lip 2018, o 13:10

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 940 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 28, 29, 30, 31, 32
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Akumulator
PostNapisane: 7 mar 2018, o 01:13 
Offline
Stara się...
Stara się...

Dołączył(a): 1 gru 2017, o 02:03
Posty: 80
Pochwały: 1
Marka: Ford
Model: Mondeo
Nadwozie: hatchback
Rocznik: 2007
Silnik: TDCi 2.0
Czy ktoś ma akumulator Varta Silver, najlepiej kilkuletni? Potrzebuję od niego instrukję obsługi. Chodzi mi o instrukcję ładowania. Możliwe, że jest z kartą gwarancyjną. Wiem, wiem - przecież to takie proste, podłączyć prostownik i sprawa załatwiona. Niekoniecznie, niektórzy producenci wskazują zalecane napięcia ładowania i niekoniecznie są to te ogólnie przyjęte. Ładując takim lub innym napięciem możemy przedłużyć lub skrócić życie aku.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Akumulator
PostNapisane: 7 mar 2018, o 09:25 
Offline
Coś wie...
Coś wie...
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 maja 2017, o 09:48
Posty: 112
Pochwały: 1
Marka: Toyota
Model: Avensis T25
Nadwozie: kombi
Rocznik: 2004
Silnik: 1ZZFE + LPG
Raczej wątpię żeby ktoś się znalazł z instrukcją obsługi :) może to Ci pomoże https://www.varta-automotive.pl/pl-pl/w ... amochodowy


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Akumulator
PostNapisane: 7 mar 2018, o 23:45 
Offline
Stara się...
Stara się...

Dołączył(a): 1 gru 2017, o 02:03
Posty: 80
Pochwały: 1
Marka: Ford
Model: Mondeo
Nadwozie: hatchback
Rocznik: 2007
Silnik: TDCi 2.0
To potwierdza, że wskazana jest ładowarka z regulowanym napięciem i prądem. Gdzieś w sieci widziałem skan instrukcji Centry (jakiś bardziej zaawansowany model) i tam napięcie ładowania było powyżej 15V.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Akumulator
PostNapisane: 8 mar 2018, o 15:43 
Offline
Coś wie...
Coś wie...

Dołączył(a): 18 lip 2014, o 23:21
Posty: 181
Lokalizacja: Włocławek
Pochwały: 8
Marka: Toyota
Model: Avensis T22
Rocznik: 2001
Silnik: 1.6 VVT-i
Hej, w instrukcji Varty w uwagach jest napisane, cytuję; Wszystkie akumulatory mogą być ładowane przy stałym napięciu 16.0v przez ok. 20h. Maks. prąd ładowania powinien być ograniczony ( na początku ) do wartości 10% pojemności znamionowej ( np. Dla akumulatora 80 Ah=8A ). Prąd ten maleje automatycznie do wartości poniżej 1A w końcowej fazie ładowania. Posiadam akumulator 3 letni Varta Silver opis jest z karty gwarancyjnej. Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Akumulator
PostNapisane: 8 mar 2018, o 16:38 
Offline
Stara się...
Stara się...

Dołączył(a): 1 gru 2017, o 02:03
Posty: 80
Pochwały: 1
Marka: Ford
Model: Mondeo
Nadwozie: hatchback
Rocznik: 2007
Silnik: TDCi 2.0
@kry1 dzięki. Tak dopytam, masz klasyczny ołowiowy aku, nie AGM czy żelowy?
To jest nieco inaczej niż obecnie jest na stronie i co mi powiedzieli w Varcie. Widać mają informacje tylko o aktualnych produktach. Mój jest jeszcze starszy i to zalecenie powinno tym bardziej do niego pasować.
Mógłbyś jeszcze pstryknąć całą stronę i podesłać na priv?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Akumulator
PostNapisane: 8 mar 2018, o 20:25 
Offline
Spamer
Spamer
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2010, o 21:50
Posty: 7159
Lokalizacja: WWW
Pochwały: 871
Marka: Toyota
Model: T25FL
Nadwozie: kombi
Rocznik: 2006
Silnik: ADFTV
hans01 napisał(a):
To potwierdza, że wskazana jest ładowarka z regulowanym napięciem i prądem. Gdzieś w sieci widziałem skan instrukcji Centry (jakiś bardziej zaawansowany model) i tam napięcie ładowania było powyżej 15V.


Centra Futura miała (i pewnie ma) w instrukcji/gwarancji info, że napięcia ładowania w aucie nie może przekroczyć 14,2 lub 14,4V (nie pamiętam) i zastrzeżenie że jeżeli w aucie pojawia się napięcie wyższe choćby o 0,1V dumny posiadacz Centry Futury traci gwarancję. Amerykański właściciel Centry, firma Exide, od 5 -8 lat doprowadził obsługę gwarancyjną akumulatorów Centra do perfekcji. Co najmniej 9 na 10 reklamowanych na gwarancji akumulatorów dostaje odmowę uznania reklamacji, bo napięcie spadło, bo podskoczyło, bo to, bo tamto. Szkoda słów na ten szmelc i robienie sobie jaj z klientów.
http://www.avensis.info/viewtopic.php?f ... 90#p396028

kry1 napisał(a):
Hej, w instrukcji Varty w uwagach jest napisane, cytuję; Wszystkie akumulatory mogą być ładowane przy stałym napięciu 16.0v przez ok. 20h.

Kiedyś, jeszcze kilkanaście lat temu, gdy akumulatory ołowiowe nie miały magicznych dodatków wapnia czy srebra na elektrodach, każdy akumulator ładowało się zwykłym prostownikiem (transformator+diody) napięciem 15-16V. Ładowało się do momentu, aż elektrolit zaczął zdecydowanie gazować. To świadczyło o naładowaniu i osiągnięciu docelowej gęstości elektrolitu 1,28g/cm3. Żadnemu akumulatorowi napięcie 15-16V nie szkodziło, to była wartość wymuszająca przepływ prąd ładującego, a akumulator osiągał w czasie naładowania i gazowania 14-15V.

Gdy pojawiły się akumulatory z dodatkami w elektrodach, zadziałała również kapitalistyczna ekonomia (maksymalizacja zysków i planowane postarzanie). Księgowi spowodowali że chaciaż parametry rozruchowe akumulatorów wzrosły, ale ich masa i grubość ołowianych elektrod zmalały. Płyty zaczęto robić przez nacinanie i ciągnięcie ołowianych taśm. Uzyskano większą powierzchnię elektrody, mniejszą rezystancję wewnętrzną i przez to większy prąd rozruchu. Ale trwałość takiej elektrody niestety jest mizerna. Akumulatory 70-80Ah 15-20 lat temu ważyły grubo ponad 20kg, a dziś ważą ok. 17kg przez coraz cieńsze i nietrwałe elektrody. Akumulatory przestały dożywać 5-10 lat, a często już po 3-4 latach wykazują duży spadek pojemności i prądu rozruchu. Zaczęły się problemy jak w Centrze Futurze nawet z przeżyciem akumulatora tylko 3 letniego okresu gwarancji. Stąd w gwarancji akumulatorów długa lista ograniczeń i absurdalnie precyzyjne wymagania co do napięcia w aucie i podczas ładowania po za autem.

A tak naprawdę wystarczy napięcie ładujące w prostowniku ograniczyć do 14,4V i nie przekroczy się napięcia dla żadnej super hiper nowoczesnej technologii akumulatorów ołowiowych. Zrealizować to można banalnie wyposażając prosty prostownik w tyrystor zamiast diody, odcinający wierzchołki sinusoidy napięcia na poziomie tych 14,4V.

Nowoczesne ładowarki procesorowe robią to co transformator+tyrystor, najpierw stabilizują napięcie, a potem sztucznie generuję impulsy prądu ładującego, jak w starych prostownikach, tylko odcinają szczyty impulsów na poziomie 14,4V.

hans01 napisał(a):
To jest nieco inaczej niż obecnie jest na stronie i co mi powiedzieli w Varcie.

Pytałeś w fabryce aku Varty w Hiszpanii? Czy u polskiego sprzedawcy?

Polecam lekturę:
http://www.avensis.info/viewtopic.php?f ... 90#p396028
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1667033.html
Trzeba niestety uruchamiać UOKiK i mocno walczyć o wywiązanie się z gwarancji producenta akumulatora.


Autor postu otrzymał pochwałę

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Akumulator
PostNapisane: 9 mar 2018, o 02:29 
Offline
Stara się...
Stara się...

Dołączył(a): 1 gru 2017, o 02:03
Posty: 80
Pochwały: 1
Marka: Ford
Model: Mondeo
Nadwozie: hatchback
Rocznik: 2007
Silnik: TDCi 2.0
Pytałe w polskim odziale Varty.

Tutaj jest skan instrukcji dla Centry Standard i Plus oraz Futura z 2010r.
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1589654-30.html
Wynika, że dla klasycznych aku napięcie do 16.8V było ok, ale dla Futury (pewnie technologia wapniowa) już tylko 14.4V. Podobnie może być z innymi markami.
Ja mam dość starą Vartę Silver i wyższe napięcia mogą być dla niej ok tak jak pisał kry1.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Akumulator
PostNapisane: 9 mar 2018, o 16:27 
Offline
Coś wie...
Coś wie...

Dołączył(a): 12 maja 2012, o 11:13
Posty: 165
Lokalizacja: Kalisz
Pochwały: 7
Marka: Toyota
Model: Corolla Verso
Rocznik: 2007
Silnik: 2 AD D-4D 2,2 136 KM
Piokli - mam Centrę Future 12V, 85 Ah, 800A (EN). W maju upłynie 5 lat. Przeżyła 5 zim. Nadal ma się znakomicie. Dzisiaj z ciekawości zmierzyłem podstawowym testerem napięcie 12,4V; pod obciążeniem 100A - po 10 sekundach 11V. Rozrusznik kręci żwawo. W ciągu tych 5 lat doładowywałem ją prostownikiem chyba 2 maksymalnie 3 razy. Mam "przedpotopowy" ok. 35 letni prostownik ELTRON (Spółdzielnia Pracy w Kędzierzynie Koźlu) typ BZP 12/5/W/06074 ze wskaźnikiem. Zakresy ładowania 2,3,4,5A. Gdy miałem poprzednio akumulatory z korkami, ładowałem do momentu, aż elektrolit zaczynał dość mocno gazować. Akumulatory w końcowej fazie stawały się tylko "letnie". Gęstość elektrolitu sprawdzałem areometrem i gdy było 1,28 g/cm3 odłączałem prostownik od akumulatorów. Zawsze zauważałem, że w końcowej fazie ładowania amperomierz wskazywał ok. 2,5 A, a napięcie wynosiło ok. 15,8 - 16V (mierzone osobnym miernikiem). Według instrukcji prostownika amperomierz winien spadać do 1 - 2 A - nigdy to nie wystąpiło. Może niezbyt dokładny jest w prostowniku amperomierz. Ciekawe było to, że gdy trochę przetrzymałem ładowanie, napięcie lekko spadało, ale za to podnosiło się natężenie do 3 A. Dlaczego tak się działo?
Identyczne zjawisko zaobserwowałem przy ładowaniu aktualnego akumulatora Centry, z tym że to akumulator bezobsługowy, więc nie ma możliwości sprawdzenia gęstości elektrolitu areometrem.
W karcie gwarancyjnej Centry, faktycznie jest zastrzeżenie, że napięcie ładowania w samochodzie nie powinno przekraczać 14,5V. Rozumiem, ze także prostownika "domowego/warsztatowego". Czy mógłbyś napisać:
1) jaki tyrystor należy dokupić?,
2) jak go zainstalować/podłączyć do mojego prostownika?
Jeśli byłoby konieczne, mogę zrobić fotkę schematu elektrycznego prostownika zawartą w jego instrukcji.

PS
Piszesz, że "najzdrowszym" ładowaniem jest impulsywne. Czy alternator ładuje impulsami? Pytam z ciekawości - jestem laikiem w tych sprawach.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Akumulator
PostNapisane: 23 kwi 2018, o 20:08 
Offline
Coś wie...
Coś wie...

Dołączył(a): 8 mar 2015, o 09:06
Posty: 141
Marka: Toyota
Model: T27
Nadwozie: kombi
Rocznik: 2013
Silnik: 2.0 D-4D 124 (DPF)
U mnie w Avensis T27 jest orginalnie zamontowany akumulator Varta 12V 84Ah 825A i na opakowaniu jest duza litera H


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Akumulator
PostNapisane: 24 cze 2018, o 01:08 
Offline
Nowicjusz
Nowicjusz

Dołączył(a): 4 cze 2018, o 12:22
Posty: 1
Marka: Toyota
Model: Avensis T27
Nadwozie: kombi
Rocznik: 2010
Silnik: 2.0 diesel 126 km
Mam ten sam akumulator fabrycznie Varta 84Ah i 825A. Zauważyłem niestety lekkie wypuklenie w okolicy plusa akumulatora i wypuklenie na ścianie bocznej po stronie plusa. Czy taki akumulator można jakoś uratować czy w grę wchodzi tylko zakup nowego? Jeśli zakup nowego to czy akumulator o mniejszej pojemności i mniejszym prądzie rozruchowym może być zastosowany w T27 2.0 diesel? Jak tak to jaka może być minimalna dopuszczalna wartość pojemności i prądu rozruchowego?


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 940 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 28, 29, 30, 31, 32

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot]


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Toyota Avensis - nasza pasja...

Strony partnerskie: checkengine.eu | auto.com.pl | motostat.pl | ceramizer.pl | dobrymechanik.net | Polska Jazda | Auto Giełda